View Full Version : RED in Norway
Eirik Tyrihjel
07-16-2007, 03:53 PM
På tide med en egen tråd for Norge, folk med reservasjonsnummer som vi kjenner til:
ISTFAN (Øystein Mamen), #318, Oslo
Olav Skogoy #418, Porsgrunn
Eirik Tyrihjel #476, Oslo
Helgetjelta #526 & #1339, Stavanger
Kjetil Haugen #600, Oslo
Gunleik Groven #930, Espa
Jacob Hultgren #689, Oslo (Tønsberg)
Zuvis #1116, Oslo
Amund Lie #1670
Fredrik Harreschou #time stamp (mars 2007)
johna - John Andreas x 2 #antatt leveret januar08
Det finnes også en som kaller seg Bing productions på reduser membermap http://www.reduser.net/forum/membermap.php, oppgir ikke nummer så jeg vet ikke om han har bestilt....
Det blir minst 15 bekreftede RED ONE´s i Norge så langt, for egen regning tipper jeg at det er opp mot tredobbelt så mange - uansett flott å bli kjent med flest mulige! (innen et par år er det sikkert minst 100...)
For de av oss som driver smått, kan det være gull verdt å kjenne andre den dagen man trenger både to og tre RED, eller (måtte Gud forby) at vår egen RED, evt tilbehør har tekniske problemer....
EDIT: Jeg har forlengst gitt opp å oppdatere denne listen!
Jacob Hultgren
07-22-2007, 06:09 AM
Perfekt å få kontakt med norske RED kjøpere. Er det noen som har sjekket toll og avgifter? Hvordan få levert kamera etc?
Mvh Jacob Hultgren
Rodney Recor
07-22-2007, 10:18 AM
Hello, Gentlemen.
I want to introduce myself to you. I am a picture producer and digital production consultant in Los Angeles. I started my Hollywood career as a cinematographer in 1971 and although I haven't worked at the camera for over 20 years now, I try to keep up-to-date on what's going on in the craft. I am very excited about RED Digital. I have several feature projects in development that I hope to use the RED workflow to produce, and I have several friends that have ordered a RED.
I am writing to let you know about a web page that I have just put online, The Digital Cinema Information Base. The first functions on the website are a RED Owners list and a Crafts list for others who work in digital production but do not own a RED.
Please go to the database at www.rodneyrecor.com/Digital, take a look at what I've begun, and enter yourself into the list if you like. You'll see that several members of the RedUser forum have signed on already.
Thank you!
Gunleik Groven
07-22-2007, 12:12 PM
Jeg har en mail fra tolldirektoratet (eller hva det nå heter) som sier at det ikke er toll på kameraet.
mvh:
Gunleik
Eirik Tyrihjel
07-22-2007, 02:49 PM
Det meste skulle være dekket under kapittel 90 hos tollvesenet:
http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/Chapter.aspx?id=106561&epslanguage=NO
Mva kommer i tillegg, men det får man jo tilbake om man er momspliktig - og det er man jo sannsyneligvis, om man ikke kjøper RED som privatperson.
Men jeg tar gjerne imot en kopi av den mailen Gunleik - kan være grei å ha, for jeg innbiler meg at tollbehandling via internasjonale speditører kan være litt tilfeldig... (selv om fotoutstyr kjøpt fra USA har gått greit sålangt, kun MVA)
Eirik Tyrihjel
09-04-2007, 05:23 PM
Om noen fra Norge er i Amsterdam lørdag førstkommende, så send meg en PM, så møtes vi på Hard Rock Cafe kl 20.00, der får vi såvidt jeg er blitt fortalt møte kamera nummer førtini!
Kevin Halverson
09-04-2007, 06:31 PM
Jeg er ikke fra Norge, men mitt familienavn er Norsk. Jeg har arbeidet i begge Oslo og Bergen adskillige ganger. Dets et fullstendig skjønt land.
Kevin Halverson
Disclaimer, translation assistance by my friend in Bergen, apologies in advance for any typos!
Nils J. Nesse
09-10-2007, 09:29 AM
God kveld, jeg vil også være på listen... Bestilte kamera for en uke siden, så jeg får visst ikke noe sånt nummer.
Eirik Tyrihjel
09-10-2007, 12:30 PM
Jeg er ikke fra Norge, men mitt familienavn er Norsk. Jeg har arbeidet i begge Oslo og Bergen adskillige ganger. Dets et fullstendig skjønt land.
Kevin Halverson
Disclaimer, translation assistance by my friend in Bergen, apologies in advance for any typos!
Hyggelig at du stakk innom!
Kevin Halverson
09-10-2007, 12:40 PM
Hyggelig at du stakk innom!
Thanks (I think). I now will send this to my friend in Bergen and await an accurate translation.
This is as bad as having to recode from big-endian to little-endian!
helgetjelta
09-13-2007, 10:14 AM
Hei folkens,
var nede på IBC (mandag og tirsdag), fikk snakket med red folkene. Fikk gjennomgå hva vi trenger å kjøpe i tillegg til kameraet.
Herlig gjeng. Fikk dessverre ikke med meg 4K visningen av CTL, men visning på apple stand og inne i teltet var greit det og.
Red hadde 2 kam, + et tredje på apple's stand (like ved). Red's var fastmontert på stativer og utstilling slik at vi ikke fikk bære disse, men jeg ble igjen til tirsdag kl 1600 (nedrigg) da fikk jeg ta et av og ha det på skulderen og sjekke ut litt. Litt annerledes for ENG folk å bli FILM folk. (hvor skal hendene være, ikke linse kontroll slik som vi har på canonlinser til HDX-400 kameraet... )
Pr. dato finnes kun manuell kontroll av linsa, men jeg ble fortalt om en "Multi-grip", håndtak med linsekontroll og rec-button etc.. den er på vei!
Ellers så var det fint å se hvordan FCP funka med red.
Jeg sjekka også ut SCRATCH, fikk en bra demo, og lurte veldig på om vi heller skal kjøre denne programvaren... (vel skal vi levere til 4k film så har vi ikke noe valg pr. dato... ) FCP gjør jo nytta opp til 2k...
Men dog, IBC var veldig nyttig!
chao, Helge!
Fredrik Harreschou
09-14-2007, 01:30 PM
Nok en nordmann på ventelista! Bestilte for et par uker siden og har siden lidd av seriøse konsentrasjonsproblemer. Denne vinteren blir lang... :wacko:
Litt om meg selv: Driver et lite produksjonsselskap i Kragerø sammen med kona, Brinja Steingrimsdottir. Hun har bakgrunn som regissør i Small Film og Moland Film Company. Jeg jobbet som jaleo- og senere smoke-operatør på The Chimney Pot fra '98. For tre år siden flyttet vi fra Oslo til Kragerø. Produserer reklamefilm for TV i tillegg til forskjellig oppdragsfilm, skjerm i butikk osv.
Tenkte egentlig jeg bare skulle gi lyd fra meg...
MVH
Fredrik Harreschou
Paper Bag AS
Gunleik Groven
09-14-2007, 03:17 PM
Hei.
Skal finne den mailen.
Ligger gravlagt i en gravlagt mailkonto -;)
OK om jeg finner den frem i slutten av mnd?
(Ikke spør... -;)
G
Eirik Tyrihjel
10-15-2007, 03:11 AM
...ser ikke ut som om vi trenger å skynde oss enda, nå spørs det vel om jeg ser noe kamera før tidlig 2008 - det viktigste er vel å slippe å sende ett nytt kamera tilbake til RED for reparasjon. Den som venter på noe godt, venter aldri for lenge...
Eirik Tyrihjel
10-24-2007, 04:54 AM
RED forumet var nede i 24 timer for noen dager siden, og mistet alle tråder/medlemmer som var lagt inn nesten en uke tilbake i tid - om noen lurte på hva som har skjedd i denne tråden.
Vi pratet om BIFF i Bergen, var det noen som fikk sett 35mm/RED testen? Fortell!
http://biff.no/2007/index.php3?ID=Nyhet&Eng=&ID2=Vis&counter=31
Gisle K. Sverdrup
10-24-2007, 12:19 PM
Jepp, var der.
( Jeg har for det meste erfaring fra stillbilder, så dette får bli mer utfyllende fra de som har mer peiling på 35mm enn meg. )
RED ble skutt side om side med 35mm, i følge arrangøren for første gang i verden. Begge ble først vist som 2K printouts. RED så ut til å mangle endel fargedybde i forhold til 35mm, og det var en slags softing på resulatet. Det så ut som det var mer detaljer i 35mm shotsene. I tillegg ble (selvølgelig) RED raskere brent ut enn film, men dette er jo et kjent fenomen fra alle digitale brikker. Normalt ville man ha undereksponert RED en del, for så trekke det opp i post. Red hadde langt mindre korn i utebildene, og disse manglet "flimmeret" i kornet som vi så på 35mm. RED-filene ble kjørt relativt rett ut uten noen særlig behandling, så det kan være mulig at resultatet forbedre en del i forhold til det vi så.
Etter denne gjennomgangen viste de et kort utdrag i 4K (så mye som de hadde rukket å ingeste, ting tar tid i 4K!!!) Det gikk et sus gjennom salen da vi så detaljerikdommen i bildene. Jeg må si at jeg syns det var skikkelig rått å se alle porene i brosteinene (bildet var av hele gata).
Til slutt hadde Apple en rask gjennomgang av workflow, og det så relativt greit ut (har ikke så mye erfaring på denne fronten, så andre får kommentere mer her). Håper dette stilte noe av tørsten etter nytt. :)
Gisle
Eirik Tyrihjel
10-24-2007, 01:19 PM
Takk Gisle, jeg fant også en annen rapport her:
http://www.norskfilmforum.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5333
Det jeg leste ut av den er omtrent det samme som du kom med.
Jeg tror personlig at man som fargekorrigerer/klipper må ha litt fartstid med RED ALERT / REDCINE for å få gode redultat, selv med all verdens erfaring fra andre program/hardware så blir ett par timer med disse applikasjonene litt snaut, og sånn sett virker det på meg som om 35mm fikk en liten tjuvstart her. (basert på det jeg hører folk si - jeg var jo ikke der...)
Og fra hva jeg leste i det andre forumet, så kan det virke som om de har overeksponert RED - og da får man jo stygge highlights.
Jeg har jo ikke sett noe av det, men det er nå inntrykket jeg får.
Var det mange folk der? Synes du RED virket "overbevisende" i denne sammenhengen, eller ble den naturlige konklusjonen for filmfolket "film er best om man har nok penger"?
Fredrik Harreschou
10-24-2007, 02:23 PM
Jeg var ikke ikke i Bergen, så mine uttalelser er basert på hva jeg har lest:
Hvis de ikke kan eksponere riktig, ikke kjenner RedAlert eller har noen forståelse for arbeidsflyten generelt blir dette på grensen til useriøst. Jeg har all mulig respekt for John Chr Rosenlund som fotograf, bare så det er sagt. Men dette her er ny arbeidsflyt og, som Eirik hinter til, ikke noe du tar på hotelrommet natta før. Hvis jeg skal være litt stygg, kan en slik test først og fremst bevise at du egentlig ikke vet hva du driver med. Overeksponering er som vi vet penere med film enn digital, eller for å si det på en annen måte: Det er (antagelivis) lettere for andre å se at du ikke vet hva du driver med hvis du skyter RED kontra film, film er mer "tilgivende". Vi har derimot lest om tester her på forumet hvor erfarne fotografer og andre fagfolk tar feil av film og RED, nettopp fordi RED takler høylys så bra.
Jeg skulle så mye heller sett hva hr Rosenlund hadde fått ut av kameraet hvis oppgaven hans var å overbevise folk om at RED var bedre enn 35mm, og ikke omvendt. Kanskje han skulle sagt "Legg nå merke til de utbrente høylysene - slik blir det når du er vant til å overeksponere litt på 35mm film og plutselig skal skyte lavkontrast RAW-filer med maks dynamikk. Sorry!"
Whatever...
MVH
Fredrik
helgetjelta
10-24-2007, 02:28 PM
Hei, vi var to stykker fra yellow film og sjekket ut seminaret.
Vel, alt skar seg jo fordi det var trøbbel med projektor etc... men til slutt fikk vi hva vi ville se...
4K bilde, vist på en 4K projektor... og ja det gikk en "wow" igjennom salen på nattbildene som ble vist...
disse bildene var verd hele turen opp til bergen!
Ellers så var det herlig å se en heldigital visning. 4K på film er liksom bare halvveis... hvorfor vise på film? Vel, så snar alle kinoene har gått over på digital visning så slipper vi å se film varianten av 4k bildene... slipper ristinger etc.
Ellers, ang. utbrenning.... det er en grunnregel at i digitalt skal det aldri skytes med overeksponering... Det er ALDRI noe å hente, er det utbrendt så er det utbrendt... dette må det tas høyde for i forkant.
Alle som går fra analogt til digitalt lærer dette... (hele lydbransjen har erfart det)
Jeg gleder meg stort til #526 kommer inn dørene, forhåpentligvis før jul!
snakkes Helge
Fredrik Harreschou
10-24-2007, 02:51 PM
Er det noen her som har lest siste Monitor? Sammenligning av Viper, F23 og RED. Mark Chiolis fra Thomson Grass Valley (Viper) uttaler seg. "Slik jeg ser det er Red One rettet mot det tradisjonelle 16mm markedet." You wish, sier nå jeg.
Er dette noe en kan oversette og sitere i "hovedforumet"? Sikkert mange som kunne vært interessert i såpass "breiale" kommentarer fra en konkurrent...:devil:
Er litt usikker på om dette er "fair use" og upassende? Monitor er vel ikke noe tungt redaksjonelt magasin, men Chiolis mener jo at "1080P er fullt ut akseptabelt i dette markedet"...
Eirik Tyrihjel
10-24-2007, 03:32 PM
Jeg leste Monitor på nett:
http://www.avmedier.net/pdf/Monitor_05_2007.pdf?PHPSESSID=17d8a676cd49d9ca1434 5653e58036e9
Det er nok som du sier ønsketenkning fra Mark Chilois, men det er vel det eneste han kan si uten å si opp/eller bli oppsagt...
Gunleik Groven
10-24-2007, 03:33 PM
Jepps. var der. De ble så forsinket pga tekniske problemer at jeg måtte gå for å rekke flyet før det var ferdig, men AFAIK fikk jeg sett alt bortsett fra Apple demoen. Bare en uting: At det ikke var tid til å mingle... -;)
MEN det var en på mange måter informativ og interessant greie.
"Hovedtaler" og fotograf var John Christian Rosenlund (fra nå: JCR).
http://www.jcr.no/
Og moralen var... Film lever i beste velgående -;)
Men Red er ganske moro likevel.
Og 4k digital projeksjon er i praksis et stykke unna...
Kort, har jeg skrevet litt om opplevelsen her:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?p=99759#post99759
Sammenligningstestene var:
1. Sett opp et 35mm og Red med samme linse, samme subjekt og samme instillinger og sammenlign resultatet. Interiør, modell og rask pan.
2. Res-charts
3. Bergen sett fra ca Kvarteret
4. En biltur gjennom byen med fokus på sjåføren og eksteriører, uten kunstig lys.
I tillegg var det et par Red-Only tester:
Bilde av vei
Litt bilkjøring.
Hensikten med eksemplene var å vise "real world situasjoner slik de faktisk ofte er i norsk film".
Red ble satt opp som 500 ASA, filmen var 500 ASA
Snurr film...
Visningene var:
Digital 2k
35mm
Digital 4k (litt)
Om man skal leke fanboy, hadde testen "film-bias".
Det var likevel interessant å se resultatene, i.o.m. at testene ble gjort realistiske sett fra et "vant med 35mm + DI" synspunkt. Og JEG har aldri (i en praktisk situasjon) sett bedre Red bilder enn de som ble vist i Bergen.
(200 mill gone -;)
UANZ
Test 1
Modell i hotellresepsjon med hart lys fra høyre og menn i bakgrunnen + rask pan.
Begge testene var skutt med like kamera/ "film" instillinger.
JCR understreket at testen gikk ut på å se hvordan Red håndterte "Spot-overeksponering" og en spesiell blåtone i lyset i rommet i "En realistisk norsk film situasjon".
Resultat:
Red blåste i sidelyset.
Fargedybden i Red bildet var betraktelig dårligere enn i 35mm bildet.
Red sine farger "pop'et" mindre enn 35mm fargene
Trigger noen tanker...
1.
Dette kan være et reelt resultat,når erfarne filmfotografer bruker kameraet som et filmkamera, noe det jo markedsføres som....
Resten blir i grunnen "fanboy" spekulasjoner ettersom de betinger at jeg måtte ha vært tilstede for å dobbeltsjekke dem...
2.
I følge JCR var det gjort få, om noen tweaking'er i Red Alert før DPX'ene ble eksportert før CC. De hadde mao ikke prøvd å bruke det som pr dd er tilgjengelig av RAW-arbeidsflyten. Men, han sa at han hadde sittet med klippene i ettertid, og likevel ikke fått frem fargene.
Min moral: RedCine trengs ASAP! Og jeg håper RedCine addresserer noen av problemene vi så.
3.
Eksponeringen er i disfavør av slik Red er ment å eksponeres. Ved å sette Red til 500 ASA forsterekes denne disfavøren.
I denne situasjonen bør man (iflg Red Legend) eksponere lavere enn i film, og hente lys opp i post samtidig som man bruker kurve/gamma-verktøy for å unngå at det blåser.
Red blåste likevel ikke veldig "stygt".
4.
Film har en kjempefordel i det at du kan velge "sensor" (eller filmtype) etter ønsket resultat. Red har Mysterium, som har 1 karrakteristikk - eller tilsvarende én "stock".
DVS at med Red vil man i hovedsak få en spesifik type bilder (før post). Med film har du en mengde utgangspunkt å velge i.
Om de "tapte" fargene hadde vært mulig å få frem med Red, er det umulig for meg å si noe om. Men fra erfaringen fra DSLR, antar jeg at om man hadde skutt med hensyn på fargene og lyset, ville man ha kunnet fått et bedre resultat. Men det blir veldig spekulativt.
JCR er en fantastisk fotograf.
Jeg mener at uavhengig av dtte har testen relevans, iom at dette er slik det er sannsynlig at dyktige film-folk vil skyte. I praksis er det altså et slikt resultat man risikerer å se.
5
Red er utrolig støyfritt!
Denne testen ble litt ødelagt av at de ikke hadde fått til å sette Red til å skyte 25 fps, slik at skuddet var gjort ved 18 fps.
Stumfilm... Latterlig... -;)
Hvorfor?
Firmwareproblem i følge JCR.
Moral:
Ting er pr d.d. ganske shaky -;)
Test 2: Res Charts
Her var det i grunnen ganske likt så langt jeg kunne se.
Test 3 - Bergen sett fra ca Kvarteret
En interresant test (syns jeg)
Graeme og Jim snakker mye om "milkyness in the images". JCR sa at "red fikk alt og alle til å se 25 år yngre ut"....
Begge bildene så ut til å holde ca like mye informasjon, men i Red bildet så mye av teksturene ut til å være litt utvasket.
Fasadene så mer "nymalte" ut enn i filmbildet.
"Fanboy" svaret er at "Vi kan hente ut sharpness i post, at Graeme har gjort dette med vilje og at det neppe er valgt en tilfeldig filmtype for disse testene". Og det kan det jo godt hende at vi kan og at han har og at filmtypren har skylda...
Men igjen syns jeg det var interessant å se de samme bildene fra to kameraer behandlet på samme måte (etter scan for film), fordi dette er slik folk vil behandle dem før de evt blir vant med en ny arbeidsflyt som evt gjør at man utligner disse forskjellene...
Men, som over syns jeg det var interresant å se de praktiske forskjellene i bildet ved en lik arbeidsflyt.
Om bildet kunne ha vært bedre, fikk vi ikke se det.
Fordel Red: Støyfrihet
Test 4: Bilturen
Her greide i grunnen begge opptaksformatene seg helt greit.
Skulle det slippes som film måtte begge ha gjennomgått mer i post.
Red støyet betraktelig mindre enn filmen gjorde, men filmen ville kunne ha gjennomgått en seriøs de-grain prosess
Om man har sittet litt med Shake og Color var dette en 0-0 test.
Andre verktøy kunne sikkert ha gjort det bedre...
Test 5
red bilder i 4k
Moral:
Du ønsker deg noe slikt! For mange år siden.
Fremvisning:
Det som var det mest interressante for meg var den praktiske illustrasjonen av at digital distribusjon og visning er et godt stykke unna... -;)
(selv om dette var det jeg tenkte minst på før jeg dro til Bergen -;) Før det finnes en fornuftig komprimert dataflyt for visning av 2k/4k bilder vha digitale prosjektorer, kommer film til å rule som visningsformat.
Men det er jo helt greit.
de greide å vise ca 4 min i 4k. Projektoren gikk ned minst en gang etter at vi kom inn i salen.
Om folk på BIFF-testen har gjort noe "klønete" eller "galt" for at dette skulle skje, har lite å si, fordi alle har gjort det beste de kunne. Dvs at det å sette inn en filmrull er inntil videre ekstremt mye tryggere/bedre/billigere enn å rendre ut og levere (i form av kopiere over) dpx'er/tiff'er i 16bit/4k for å kunne oppfylle DCT kriteriene.
Jeg tror at det vi fikk se på BIFF var en ganske realistisk test av en real-life situasjon og de "feil" (evt, om man kan kalle det det) erfarne folk vil gjøre når de skal arbeide med 4k bilder ut fra den erfaringen med arbeidsflyt folk har og de spec'ene 4k projection har pr d.d.
Oppsummering:
Digital distribusjon og projeksjon i høykvalitet er et godt stykke unna virkeligheten i Norge...
Det ble gjort et poeng ut av at linser koster mer en Red og at alt bortsett fra huset og scanning av film, fortsatt er like dyrt.
For en som satt og budsjetterte tungt på Varicam for 2 år siden blir det et litt... artig argument (Varicam: 2mill for løsning som så ok ut, uten deck med en "god" linse...)
Red kan ikke alt et filmkamera kan.
Om du produserer en film til 200 mill, er det lite å spare på Red.
4k er dyrt og klønete
MEN:
Ettersom ingenting her (iflg JCR) avsluttes i 4k, blir 2k et mer interresant og pr d.d. relevant perspektiv -;)
Og ettersom 2k bildene så bedre ut enn det jeg har sett på norske filmkopier av utenlandske filmer noengang, er det noen tilleggskonklusjoner å trekke....
Red ser utrolig bra ut (ok:fanboy konklusjon, men steike heller...)
Jeg har aldri jobbet på noe med et budsjett over 2,5 mill NOK og i slike scenarioer er det mye penger å spare...
RAW arbeidsflyt er en kunnskap å selge. Jeg kommer ikke til å leie ut kameraet mitt uten en person som håndterer arbeidsflyten.
Det ble også vist sammenlignings charts mellom 16 bit og 10 bits bilder.
Ettersom jeg har blydbakgrunn, er disse enkle å forstå, men i praksis ser jeg ikke at de har den helt store implikasjonen slik ting står i dag (på kopi/fremvisningsleddet..)
Mao:
Jeg har aldri vært gladere for at jeg bestilte Red enn det jeg har vært etter å ha sett disse sammenlgningene.
Film er ikke min virkelighet.
I det segmentet jeg arbeider, er både økonomi, arbeidsflyt mer relevant enn hvilket media man arbeider i.
Og Red ser j..lig bra ut.
Så:I'm a happy puppy -;)
Gunleik
Eirik Tyrihjel
10-24-2007, 04:01 PM
Ahhh, endelig! Du leverer... sent men godt!
Synes personlig du er litt for "forgiving" på test teamets håndtering av RED prosessen, men det har vel litt med mitt ståsted å gjøre og...
Det river alltid litt i magen, når noen sier at "linser og tilbehør koster det samme og at lagring av data koster jo og... -så det er lite å spare..."
En rull 35mm film varer i ca. fire og et halvt minutt, og koster 1600 + mva, + fremkalling + skjøting av negativ + negativeske + rens + EDL merking + DIgibeta tape + leie av Digibeta båndspiller + + + + og "gleden" av å vente til dagen etter med å se resultatet...
Jeg har skutt noen ruller både 16mm og 35mm (ikke på langt nær slik som JCR). Dog nok til at jeg synes det er på høy tid at man pensjonerer systemet med kilovis med film i bunkevis med bokser - og hva er vel mer genialt enn CF kort...
Jeg skjønner dog at en fotograf på toppnivå ikke kan la seg degradere til å velge noe annet enn det beste (uansett pris), men tar man i betraktning kvaliteten på en gjennomsnittlig kinokopi i Norge i dag (eller Norsk DVD utgivelse), så er det neppe noe å hente på film fremfor RED.
Mange filmfolk holder RED på en armlengdes avstand og prøver å ta dem der de kan, men RED leverer ett produkt som så til de grader tar innersvingen på konkurrentene, både på pris og på kvalitet. Det er rett og slett utrolig morro!
Ja, det ble noen tanker fra mitt hode en sen natt... nå må jeg klippe ferdig denne musikkvideoen... (som kunne ha vært skutt med RED om jeg hadde gjennomført den bestillingen jeg prøvde meg på under NAB 06.... ja ja...)
Takk igjen for detaljert rapport Gunleik!
johna
10-27-2007, 02:45 AM
Jeg var ikke ikke i Bergen, så mine uttalelser er basert på hva jeg har lest:
Hvis de ikke kan eksponere riktig, ikke kjenner RedAlert eller har noen forståelse for arbeidsflyten generelt blir dette på grensen til useriøst. .... Hvis jeg skal være litt stygg, kan en slik test først og fremst bevise at du egentlig ikke vet hva du driver med. Overeksponering er som vi vet penere med film enn digital, eller for å si det på en annen måte: Det er (antagelivis) lettere for andre å se at du ikke vet hva du driver med hvis du skyter RED kontra film, film er mer "tilgivende". Vi har derimot lest om tester her på forumet hvor erfarne fotografer og andre fagfolk tar feil av film og RED, nettopp fordi RED takler høylys så bra.
Jeg skulle så mye heller sett hva hr Rosenlund hadde fått ut av kameraet hvis oppgaven hans var å overbevise folk om at RED var bedre enn 35mm, og ikke omvendt. Kanskje han skulle sagt "Legg nå merke til de utbrente høylysene - slik blir det når du er vant til å overeksponere litt på 35mm film og plutselig skal skyte lavkontrast RAW-filer med maks dynamikk. Sorry!"
Whatever...
MVH
Fredrik
Kjære Whatever-Fredrik, her er du virkelig ute og sykler...;
1)
JCR er en erfaren filmfotograf, som har eksponert bilder, både film og digitale i flere tiår. Å si at han ikke kan å eksponere tjener ikke Red's sak.
John Christian var også, sammen med u.t., med å starte Drylab (senere kjøpt opp av Chimney Pot). Han er dermed også blant de i dette landet som kan litt om 2K/4K-workflow og DI-prosess.
2)
Enhver som har beveget seg fra tastaturet og ut i den norske filmvirkeligheten vet følgende: Norske spillefilmer koster idag rundt 15Mkr. (IKKE 200mill. som noen i denne tråden skriver. Ingen norsk produksjon har noen gang vært i nærheten av et 3-sifret budsjett). Det vil si at man har en innspillingsperiode på 7-8 uker, og filmer typisk 20 setups per dag. Det vil igjen si at man har ca. 1/2-1 time på å sette opp, blokke, lyssette og spille inn hvert bilde. Ut fra dette kan du kanskje regne ut at man daglig kommer i situasjoner der det ikke er tid eller mulighet til å vente på at den solen som akkurat nå overeksponerer bygningene i bakgrunnen med 10 blendere skal forsvinne. Dette er virkeligheten, ikke en kontrollert lab-test for Red. Filmer man digitalt må man prøve å ta de forholdsreglene man kan, men verden er som kjent i konstant bevegelse...
Jeg kunne ikke dra til Bergen, men fikk anledning til å kikke og dra litt i test-materialet i en DI-suite her i Oslo (4K vist på 2K projektor). Kan kanskje skrive litt om mitt inntrykk fra dette senere..
3)
Red selv har tydeligvis kommet til at de ønsker å rette på NETTOPP de problemområdene man dealet med på testen i Bergen, ref. melding om prod.stans 25. oktober; Backfocus problemet som nå fikses, En forbedret høylyskurve osv. Selvfølgelig er dette ting Red selv har oppdaget, og jobber med å fikse. Det jo derfor Red er et så kult selskap som det er!
4)
Virker som det er en utbredt misforståelse at hele den etablerte filmbransjen i Norge er totalt motstandere av digitalt, og gjemmer seg bak et rødvinsglass og roper "Film er best" på autorepeat. Jeg har møtt et par slike typer, men størstedelen av bransjen er tross alt rimelig åpne, og klar for et alternativ til den kronglete labprosessen vi har idag.
Men det er noen momenter å ta hensyn til, f.eks; Hvilke formater er "Fremtidssikre"? Poenget er bare at alle har blitt "lurt" så mange ganger. På syttitallet ble det skrevet i AC-magazine at "Film is dead". Da hadde Ampex kommet med 1". Hvis du den gangen var filmprodusent og lagde spillefilmen din på 1" video så har du ikke noe produkt å selge idag. Hvis du derimot spilte inn på film for 50 år siden kan du få en super 4K master idag...
Film har også vist seg ekstremt driftssikkert. Har selv stått på noen fjelltopper der alt videoutstyr og elektronikk bare dør (til tross for alle forholdsregler med varmebager osv.), mens filmkameraet, dekket av et islag, bare fortsetter å virke. Har også stått med hårtørrere en del ganger for å få fuktigheten ut av et videokamera...
5)
Vil henstille til alle i denne tråden om å være flinke til å ikke blande sammen diskusjoner om DIGITAL DISTRIBUSJON (dvs. fremvisning) og DIGITAL INNSPILLING ("Digital Aquisition"). De aller fleste jeg jobber med er meget positive til digi projeksjon. Her kommer sannsynligvis også Norge til å bli et av de første landene i verden til å skifte over et helt land til digitale kinoer. Dette takket være vårt kommunale kinosystem og penger "samlet inn" av F&K. Her passer det også med en bra quote fra Graeme:
"It's not the digital cameras that will herald the "death" of film - but digital projection and distribution as it's the mass amounts of film needed for distribution that keep those film making plants in operation. That's my thought on it anyway."
6)
Sånn ellers;
Ja, jeg leverte min første filmrull på laben for over 20 år siden (jeg var 15).
Ja, jeg leverer gjerne min siste når Red, eller noe annet, er like bra.
Ja, jeg har bestillt både kamera og masse stæsj fra Red for lenge siden.
Ja, jeg gleder meg som en unge til å få testet det ut.
Ja, synes jeg ikke det duger så får vi et alt for dyrt familiekamera.
(og, ja, det er jeg som har redcam.no)
Uansett hvordan man synes Red kommer ut sammenlignet med 35mm er Red et fantastisk prosjekt, og en fantastisk mulighet for en mye større gruppe å lage høyoppløslige kinobilder!
:-)
John Andreas Andersen
Fredrik Harreschou
10-27-2007, 03:32 AM
Hei, John Andreas! Der var du tilbake igjen. (Som du kanskje har sett ble desverre ditt første innlegg og noen hundre andre slettet pga en serverfeil i forrige uke.)
Jeg må bare beklage hvis jeg hørtes frekk ut i den forrige mailen. Jeg begynte med å si at jeg har all mulig respekt for JCR og det vil jeg gjerne si igjen. Kanskje det var derfor jeg ble litt "furten" - jeg oppfattet antageligvis dette feil i den forstand at jeg trodde at dette var et opplegg litt lagt opp for å "ta" RED.
Jeg var ikke i Bergen og burde sikkert ikke uttalt meg om en presentasjon jeg ikke fikk sett. Beklager til alle som oppfattet det som ufint. Det mener jeg virkelig.
Vi har faktisk jobbet sammen en del ganger, John Andreas. Jeg "kjørte" Jaleo og Smoke på The Chimney Pot fra 98 til 03. Var med å starte TCPO i sin tid.
MVH
Fredrik
PS. Johna, jeg sender deg en PM.
johncr
10-27-2007, 05:57 AM
hei
Gjennom FNF ( foreningen Norske Filmfotografer) satser vi på å få til en visning av testene vi gjorde i Bergen - i Oslo den 5. november. Håper du har tid å komme. Selv om jeg fremdeles skyter alt jeg gjør av spillefilm - på film, så tester jeg kontinuerlig det jeg kommer over av digitale formater (Har og skutt x antall timer TV drama i HD). Min konklusjon er at RED har kommet et veldig godt stykke på vei (på absurd kort tid). Men det tar noen år før prosessorkraften er stor nok til å fikse filmens kontrast og spesielt fargedybde. Det er veldig langt mellom 12 og 16 Bit. Men sett i forhold til dagens High end HD som er 10 bit - RED er 12 Bit og har dermed teknisk sett 4 ganger mer farge informasjon. Til den 5. prøver vi også å få til en sammenligning også med andre digitale formater som har 12 bit som utgangspunkt - og en komprimert eller ren RAW lagring. Konklusjon, RED er et stort skritt i riktig retning, bedre enn eksisterende HD, har også løst arbeidsflyten på en elegant måte med sin RED Codec. Men rent farlig, enda ikke fair å sammenligne med 35mm film.
Opptaksformater og valg av kamera må ikke bli religion eller basere seg på fascinasjon.
... har selv bestilt 2x RED.
johncr
Hei, John Andreas! Der var du tilbake igjen. (Som du kanskje har sett ble desverre ditt første innlegg og noen hundre andre slettet pga en serverfeil i forrige uke.)
Jeg må bare beklage hvis jeg hørtes frekk ut i den forrige mailen. Jeg begynte med å si at jeg har all mulig respekt for JCR og det vil jeg gjerne si igjen. Kanskje det var derfor jeg ble litt "furten" - jeg oppfattet antageligvis dette feil i den forstand at jeg trodde at dette var et opplegg litt lagt opp for å "ta" RED.
Jeg var ikke i Bergen og burde sikkert ikke uttalt meg om en presentasjon jeg ikke fikk sett. Beklager til alle som oppfattet det som ufint. Det mener jeg virkelig.
Vi har faktisk jobbet sammen en del ganger, John Andreas. Jeg "kjørte" Jaleo og Smoke på The Chimney Pot fra 98 til 03. Var med å starte TCPO i sin tid.
MVH
Fredrik
PS. Johna, jeg sender deg en PM.
Fredrik Harreschou
10-27-2007, 06:41 AM
Hei og takk for svar.
Jeg kommer til Oslo 5. november! Frogner kino?
Jeg tror alle med meg setter veldig pris på at personer som deg og John Andreas tar dere tid til å delta på dette forumet og deler av deres erfaringer og kunnskap.
Må få beklage til deg direkte for mine tidliger utalelser om testen i Bergen. Som du sikkert vet er det en lang rekke respekterte og etablerte filmfotografer, spesielt i USA, som av en eller annen grunn ser at RED helst feiler i dette fantastiske prosjektet de er i ferd med å gjennomføre. Det har gått rykter om en "ambush test" gjennomført av Kodak med det formål å diskreditere RED, bl.a.
Jeg trodde beklageligvis at testen i Bergen var vinklet på samme måte, utifra det jeg leste her og på et annet forum. Skulle gjerne ha slettet den posten nå, men lar den stå og unnskylder meg heller.
Hvis du har tid og anledning er jeg sikkert på at alle her gjerne hører mer fra deg om dine erfaringer og synspunkter etter testen. Skulle gjerne hørt hva du mener om forskjeller i arbeidsflyten på settet og i etterarbeid. Under hvilke forhold RED sliter mest (det er nevnt spot-overeksponering) og når det evt har fordeler ifht 35mm film. Jeg har bakgrunn fra etterarbeid, og etter det jeg har sett av tester ser det ut til at kameraet er fantastisk til greenscreen. Høy oppløsning "uten" støy. Ville du valgt 35mm film fremfor RED til et greenscreenopptak idag, gitt at du hadde tilgang på et kamera, f.eks? Spent på å høre mer!
MVH
Fredrik
Gunleik Groven
10-27-2007, 08:55 AM
Hadde vært veldig artig å sett SI/Viper/Red/35 mm og bare for moro skyld: Dalsa, side ved side.
OG få sitte litt med Cineform/RedCine, Vipers verktøy og dra og vrenge litt i bildene i RAW. -;)
mvh:
Gunleik
Interessant lesestoff Gunleik. Bra du er fornøyd etter å ha sett den testen. Er det noen her som har mulighet til å slippe et par grabs?
Gunleik Groven
11-02-2007, 02:43 PM
http://www.filmfotografer.no/nor/public/default.asp
http://video1.no/node/120
... men du er vel i Molde.
Gunleik
Häakon
11-02-2007, 03:59 PM
I wish I understood this topic, because it's my heritage and I wish I knew more Norse filmmakers! I've been before, but I want to go back...
...anyone shooting anything compelling that wants to use RED #79? :)
Gunleik Groven
11-04-2007, 12:44 AM
Hi Häakon
I figured as much -;)
Much of the thread is about a current Norwegian 35mm vs Red test which is sorta "touring" (which in Norwegian context means: It's being shown twice -;)
It was shot on one or two of the Dutch cams around #40.
I might want to rent the 79 from ecember untill I get my own, depending on conditions.
PM me about your conditions and what's in the package.
Gunleik
Eirik Tyrihjel
11-05-2007, 06:42 AM
Æsj, jeg rekker ikke Filmens Hus, alt jeg jobber med har deadline imorgen tidlig...
Leser gjerne mer om denne testen!
Fredrik Harreschou
11-05-2007, 07:07 AM
Samma her! :angry03:
Har hatt opptak i dag og godkjenning offline i morgen.
God tur til alle som er heldige og får sett!
MVH
Fredrik
Jeg kom meg ikke til Oslo denne gangen Gunleik, men takk for linken!
Gi gjerne rapport noen av dere som var der.
Gunleik Groven
11-05-2007, 11:12 PM
Hei.
Var der.
Samme som i Bergen, men jeg fikk med meg Apple.
Color-demonstrasjonen var verd en Youtube video...
"Når jeg trykker her skjer ett eller annet".
Mer 4k bilder. Eksteriører i naturlig lys, eksponert som film uten ND filtre eller kompendie.
=Blåser.
Ett undereksponert skudd
=Holdt highlights, men ikke prosessert. Lineært og døllt.
Dårligere satt opp projektor, gjorde 4k bildene mindre imponerende enn i Bergen.
Masse folk.
Stille sal.
Det interessante:
Planlegger ny test der SI/Red/F23 og kanskje Viper sammenliknes med film.
Så vidt jeg forsto, skulle man i denne testen forsøke å sette seg inn i arbeidsflyten til hvert kamera.
Mye av det dårlige jeg så i Red bildene stemmer godt med Graemes filosofi om at RAW signalet skal være lineært. Film er i utgangspunktet ikke lineært i responskurven. Fremkalling må til i begge tilfeller, og jeg kan ikke se at det er et så mye vanskeligere konsept for digitale filer enn for analogt materiale, men her ser det ut til å være mye spennende å oppdage...
Disse to artiklene tar opp mye av problemene vi så i Oslo/Bergen, slik jeg forstår det:
http://prolost.blogspot.com/2007/09/dont-panic.html
http://www.hdforindies.com/labels/Red.html (Spania artiklene)
Denne artiklen er også nyttig i forhold til problemene som ble vist/nevnt:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=5455
Apple:
FCP 6.02 inneholder RedCode
Det neste som jeg sitter igjen med er et par store spørsmålstegn.
Virker som det er en NDA ute å går rundt transcoding til ProRes/DPX og hvor effektivt det i praksis er å jobbe med RAW filene direkte i FCP (Scratch ble så vidt nevnt, men ingen hadde brukt det)
JCR sa at i praksis er Red pr i dag et 2k kamera pga arbeidsflyt, og det har jo Chimney/BUG/Apple bevist gjennom denne testen (og denne setningen var ikke ment som et sleivspark -;))
Spørsmålene jeg stiller her er ikke blitt mindre relevant etter turen til Oslo:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=5673
Farme ut gjennom Compressor gir ikke akkurat den løsningen jeg ser etter for et slikt scenario -;)
Løsningen er selvsagt på sikt å holde seg i RAW helt frem til comp'ing og CC.
En av fotografene fra Bergen ble spurt om han ville velge Red over s16mm
Svar: Kanskje om et år, hovedsakelig begrunnet med driftsproblemer/barnesykdommer
Men han ville heller bruke Red enn film ved natt/utelys
(Sensoren er følsom)
Det siste "Red relevante" problemet var smearing som BUG tok opp i forbindelse med raske pan'er for 3D tracking.
En interessant kommentar i lys av valget til folkene bak Wanted. Håper det kommer noe info ut fra den produksjonen.
4k i Norge ser ut til i praksis å ha vært relativt eksperimentellt -;)
Det ble brukt mye tid på å beskrive hvor klønete/umulig det er å jobbe med 4k, men dette er ikke Red-spesifikke problemer.
Interessant var det også å høre BUG folka beskrive veien fra DPX til XYZ EXR-filer til 4k DCP konforme jpeg 2000 filer.
Kan du si "Bottleneck" -;)
Disse problemene går mer på posthusenes infrastruktur og mangelen på erfaring med arbeidsflyten (for 4k) enn Red vs film.
Avslutningsvis
1. Det kommer til å bli MANGE Red i Norge
Stemmer i grunnen godt med teorien min om at for mindre sjapper blir det om 2-3 år en større ulempe å ikke ha Red eller tilsvarende enn det blir en fordel å ha det. Linse-leie blir i så fall et problem om ikke 2/3 planlegger å skyte på Canon/Nikon glass.
2. Sammenligningene virker av og til søkte
4k er klønete, men det er Red-uavhengig så lenge de valgte en arbeidsflyt som var lik for Red og film etter RedAlert/Filmscan
3. Enten er Red/SI/Viper/Dalsa/D20 og testbildene vi ser en bløff, eller så må man eksponere annerledes på digitale kameraer og venne seg til en RAW arbeidsflyt for å få det optimale ut av dem. Slik man må kjenne film-stock'ens karrakterristikk og fremkallingsprosessen for å få det optimale ut av film. Kunnskap er makt, og dette er nytt land. Film vinner fordi folk kan film. Ikke dermed sagt at Red eller noe annet digitalt vinner når folk kan, men pr i dag har ikke disse løsningene en reell sjanse.
Slik sett var dette en veldig film-vridd test.
(Men jeg syns som sagt ikke dette gjør testen mindre informativ og blir ikke gretten av det)
4. Økonomien i å produsere Red vs 35mm ble egentlig ikke nevnt og analysert på noen fornuftig måte, fordi man fokuserte 4k i post.
Om man aksepterer at i Norge i dag er 2k realiteten, endrer disse analysene seg radikalt i favør av digitale RAW opptak, selv med en fyr på sett til bare å betjene arbeidsflyt.
I den grad det ble referert til sammenligninger var det (slik jeg forsto) dagens filmscan/DI i 2k/filmprint vs 4k produksjon på dagens løsninger for digital projisering i 4k. Ikke det mye mer interresante:
4k opptak, RAW eller 2k etterarbeid til 1080 projisering eller 2k print.
Om jeg ikke har tatt HELT feil, er det den siste sammenligningen som er mest relevant.
Gunleik
(Som IKKE har erfaring med 4k arbeidsflyt -;)
Fredrik Harreschou
11-06-2007, 05:41 AM
Hei, Gunleik!
Takk for et bra referat. Gode observasjoner og konklusjoner. Du sier det du mener, og det virker fornuftig. Jeg tror at mange av oppfatningene og "bevisene" i denne testen vil bli belyst bedre og bedre i tiden som kommer. I motsetning til film, hvor tester er dyrt, vil vi alle sammen i løpet av ganske kort tid få anledning til å se selv. Finne den arbeidsflyten som passer hver enkelt av oss, og prosjektene vi bruker kameraet til. Kameraets "hemmeligheter" vil ikke være forbeholdt filmfotografer slik 35mm er det rent praktisk idag. Så får vi se, da...
MVH
Fredrik
Gunleik Groven
11-06-2007, 01:43 PM
Jeg tror at man kan få mer ut av Red enn det som ble vist i Bergen og Oslo, men arrangørene har vært helt åpne på at de har brukt "Red slik de ville brukt 35mm", så testen er fair.
Kanskje med unntak av å ta kameraet ut i helikopterskudd uten noe upport og skarpt sollys uten ND filtre eller kompendier... -;) Ville de skutt 35mm slik?
På den andre siden:
De sa de ville tøye kameraet og se hvordan det oppførte seg når det blåste.
Testen gikk m.a.o. ikke ut på å få det beste ut av Red.
I tillegg har de bevisst (eller pga tidsmangel) ikke nappet noe særlig i RedAlert.
Så lenge dette opplyses, er det helt fair.
Det er ikke noe poeng for MEG om Red er slutten på film eller ikke (jeg tror ikke det er det). Litt spissformulert er det interessant for meg å se på alternativene (prismessig) til HPX 500 -;)
Når det gjelder bit-dybde argumentet er dette helt grei matte -;)
...OG jeg tror at på sikt vil vi se både 16 og 32 bits digitale bilder.
Ellers ser 2k projeksjonene bedre ut enn det man pleier å få se på kino, så jeg er ikke i tvil om hvilken vei ting går. Ikke fordi ikke analoge originaler i utgangspunktet ikke er bedre, men fordi det vi ser i praksis rundt i landet er mye dårligere. 2k bringer masteren nærmere brukeren. Jeg liker det.
Jeg ser noen gode businessoportunities rundt Red, der det å eie kroppen er det minst viktige på sikt.
Om noen har lyst til å poole rundt å hente et kamera til Norge i morgen derimot... -;)
Gunleik
Nils J. Nesse
11-06-2007, 06:34 PM
Linse-leie blir i så fall et problem om ikke 2/3 planlegger å skyte på Canon/Nikon glass.
Ja, jeg har i hvert fall en koffert full av Nikkor som jeg akter å bruke. Og regner med det er en vanlig strategi i "indiefilm"-kundegruppen.
Men Gunleik, kan ikke du kjøpe inn en haug med Zeiss Master Primes/Cooke S4, som jeg kan leie billig når jeg har noen mer krevende produksjoner?
Gunleik Groven
11-06-2007, 10:35 PM
-;)
Right!
Gunleik
Eirik Tyrihjel
11-06-2007, 10:45 PM
Takk for grundig gjennomgang/rapport Gunleik!
Ellers ser 2k projeksjonene bedre ut enn det man pleier å få se på kino, så jeg er ikke i tvil om hvilken vei ting går. Ikke fordi ikke analoge originaler i utgangspunktet ikke er bedre, men fordi det vi ser i praksis rundt i landet er mye dårligere. 2k bringer masteren nærmere brukeren. Jeg liker det.
Helt enig, selv om jeg vet hva 35mm er god for når det gjelder bildegjengivelse, så er det jo aldri det man som publikummer får på kino. Med noen få unntak ligger alltid oppløsningen godt under 2K.
Når det gjelder arbeidsflyten, så har vel de færreste av oss behov for å avslutte prosjekter i 4K på lenge enda. Slik jeg ser det blir 4K mest interessant som en attraksjon i seg selv, altså om man vil markedsføre filmen med denne oppløsningen som salgsargument. Og basert på de stillsbildene vi har fått fra RED (i full oppløsning) så tipper jeg at RED sin horisontale oppløsning maks er 3000 pixler.
For meg og mine prosjekter vil jeg nok alltid avslutte i maks 1080p, men det er fantastisk fint å ha "litt å gå på" spesielt om man trenger å "reframe", og også med tanke på bruk av egne stockshots lengre inn i fremtiden.
Jeg tror at vi med RED vil se en stor migrasjon av produksjoner fra 16/35mm til RED, men kanskje først og fremst blant reklamefilm, musikkvideo og dokumentar.
Film har nå en gang den fordelen at den fort kan innhente digital igjen, idet øyeblikk man utvikler enda bedre negativer - men personlig har jeg liten tro på film som opptaksformat 10 år frem i tid, men det er nå min personlige spådom.
Gunleik Groven
11-07-2007, 11:35 AM
Er det noen som har oversikt over hvor mange som får kameraer i Norge.
Ved håndsopprekking i filmens hus, kunne det se ut som det bare der var 20... -;)
Vi trenger en brukergruppe.
Gunleik
Eirik Tyrihjel
11-07-2007, 12:38 PM
Det er vel kun RED som har en oversikt over det, jeg har imidlertid samlet opp (og oppdatert) de jeg har hørt om i første post i denne tråden, tror imidlertid at jeg ikke fortsetter å oppdatere mye lengre.
Nils J. Nesse
11-07-2007, 05:13 PM
http://www.red.no/ ... Kanskje vi kan ha møtelokale der? De har alle rettigheter. :)
Fredrik Harreschou
11-08-2007, 05:01 AM
John Andreas har www.redcam.no - tror/håper at han har en ide om å samle litt "norsk informasjon" der. Kunne vært en mulig "samlingsplass" for RED-brukere i Norge. Enig i at det ville være av stor nytte med egen brukergruppe. Ikke minst slik at de som får kamera først kan invitere til en samling ;)
MVH
Fredrik
Fredrik Harreschou
11-08-2007, 05:16 AM
For meg og mine prosjekter vil jeg nok alltid avslutte i maks 1080p
Du er en ung mann, Eirik! Bare vent...
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:UHDV.svg
Bill Gates, 1981: "640K ought to be enough for anybody."
Hvis han tok feil, kan du også. Om 30 år kan du være mangemilliardær og skyte hjemmevideo av barnebarna i holografisk UHDV... :matrix:
Liker forøvrig betegnelsen Super Hi-Vision bedre enn UHDV. Litt som et videoformat fra åttitallet som har gjenoppstått i Godzilla-form...
MVH
Fredrik
Eirik Tyrihjel
11-08-2007, 05:37 AM
He-He
Med ALLTID så tok jeg nok litt hardt i.
Hmmmm, milliardær... det liker jeg!
Pål Henrik Wagner
11-08-2007, 03:16 PM
Hei,
jeg tenkte jeg skulle gjenta invitasjonen fra mandag. Vi skal bestille et RED-kamera på NISS, og vi ønsker å stille våre lokaler til rådighet for et norsk RED brukerforum.
Vi har riktignok ikke en 4K projektor, men litt hands-on kan man jo klare uten en slik. Jeg kan tenke meg at mange har lyst til å ta på de første RED-kameraene som kommer til landet, dersom eierne er villige til å vise frem godsakene.
Vi holder til i Oslo sentrum, et steinkast fra Oslo S, i Christian Krohgsgt. 2, vis-a-vis Spektrum P-Hus. For de som ikke kjenner oss, er NISS en skole som bl.a. huser Norsk Lydskole, Film- og TV-Akademiet, Oslo Kunstfagskole m.fl.
Om ønskelig, kan vi gjerne få til et konstituerende møte før jul.
Mvh.
Pål Henrik Wagner
Teknisk leder
Film- og TV-utdanningen, NISS
www.niss.no
Gunleik Groven
11-11-2007, 06:13 AM
Dealer med camalot og en kunde om å få et kamera hit en periode, om noen er interessert, pm meg.
Gunleik
Fredrik Harreschou
11-12-2007, 12:14 PM
Hei,
jeg tenkte jeg skulle gjenta invitasjonen fra mandag. Vi skal bestille et RED-kamera på NISS, og vi ønsker å stille våre lokaler til rådighet for et norsk RED brukerforum.
Vi har riktignok ikke en 4K projektor, men litt hands-on kan man jo klare uten en slik. Jeg kan tenke meg at mange har lyst til å ta på de første RED-kameraene som kommer til landet, dersom eierne er villige til å vise frem godsakene.
Vi holder til i Oslo sentrum, et steinkast fra Oslo S, i Christian Krohgsgt. 2, vis-a-vis Spektrum P-Hus. For de som ikke kjenner oss, er NISS en skole som bl.a. huser Norsk Lydskole, Film- og TV-Akademiet, Oslo Kunstfagskole m.fl.
Om ønskelig, kan vi gjerne få til et konstituerende møte før jul.
Mvh.
Pål Henrik Wagner
Teknisk leder
Film- og TV-utdanningen, NISS
www.niss.no
Jeg er positiv til dette!
MVH
Fredrik
Gisle K. Sverdrup
11-13-2007, 12:57 AM
Det høres bra ut! Er det noen som er basert i Bergen som får kameraet relativt snart? Gunleik evt andre? Tror ikke jeg får mitt før nærmere sommeren. Hadde vært fint å se litt på mulige oppsett og få diskutert diverse rundt kameraet.
Jeg planlegger å anskaffe UV-hus til kameraet, så hvis det er noen som har planer for undervannsbilder i sine prosjekter, send meg gjerne en PM
Gisle :)
Amund Lie
11-16-2007, 01:25 AM
Hei Gisle,
Har undervannshus som i utgangspunktet er bygget for broadcast- (skulder) kamera, men er i ferd med å modifisere det til å kunne benyttes med Red. Har fra før av hus til HVX200.
Ta kontakt om du er interessert i prate om UV-opptak
hilsen Amund
Gisle K. Sverdrup
11-16-2007, 05:23 AM
Hei Amund!
Sendte deg en PM
Gisle :)
Nils J. Nesse
11-16-2007, 05:53 AM
Det høres bra ut! Er det noen som er basert i Bergen som får kameraet relativt snart? Gunleik evt andre?
Eg e i Bergen men anar ikkje kortid eg får det. Har ikkje reservasjonsnummer, bestilte i begynnelsen av september. Kanskje april/mai.
EDIT: Der fikk jeg beskjed om at jeg er nr 2221. Som foreløpig betyr april. (Men det er vel kanskje "nærmere sommeren"?)
Eirik Tyrihjel
11-24-2007, 01:10 PM
Ett par ting fra meg:
Om noen er ute etter kompendium (matte box) fra Arri (og evt. FF), så har Jay A. Kelly fått en pen rabatt fra Arri ved kjøp av 20 stk, jeg har selv hoppet på dette og håper det blir nok kjøpere, les mer:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=5441
Arri er dyrt, men man får ett produkt man kan bruke i minst ti år, og da blir det fort god økonomi - selv med moderat bruk, for evt. utleie til andre profesjonelle filmfolk er det nærmest ett krav. Gunstig dollarkurs gjør ikke tilbudet mindre interessant.
Ellers så har jeg for en tid tilbake hoppet av Nikon sporet, og over på RED optikk, jeg har derfor en 24mm og en 50mm som jeg ikke har brukt for, om noen er interessert send en PM.
Her er linker til Evins tester av de aktuelle linsene:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=530
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=166
Espenduden
11-28-2007, 09:42 AM
Heisann. Du kan også føre på meg, Espen Gulbrandsen fra oslo. Jeg og et par karer bestilte et kamera til produksjonselskapet i oktober en gang og håper å få se kamera i sen mars. Jeg lurer på en ting. Hvordan har dere andre tenkt på kompendie og focus puller? jeg driver å hører rundt om dette! Og er det noen som vet et passende stativ? jeg har sett på sachtler system 20 og cine 30 hittil. Noen som har bedre tips?
Ellers er det veldig bra at man samler seg litt. Spesielt med tanke på tekniske problemer, som det sikkert kommer til å bli!
Håper noen kan ssvare på dette. Ha en fortsatt god dag
MVH Espen
Fredrik Harreschou
11-28-2007, 11:12 AM
Hei, Espen.
Velkommen til venteklubben! ;)
Når det gjelder kompendium og følgefokus, kan du se i tråden over din at det er en grupperabatt på gang på Arri. Det er jo som Eirik sier et kvalitetsprodukt, og ikke minst er det kjent utstyr for folk som evt skal operere for deg eller ved utleie. Hva slags linser du kommer til å bruke vil jo også være avgjørende for hva som vil passe best for deg. En vurdering er også om du baserer deg på 15 eller 19 mm. RED er i utgangspunktet basert på 19 mm, men de selger adaptere.
Jeg kommer til å begynne med mitt RedRock-utstyr, følgefokus og rails (15mm), og har også bestilt kompendium derfra. Du kan ta en titt på http://redrockmicro.com/products.html og se hva du synes. Adskillig rimeligere enn Arri (en tredjedel av prisen?), men sikkert ikke samme kvalitetsfølelsen. Fungerer for meg og min relativt forsiktige bruk, jobber for det meste i studio. Følgefokusen er uten "slakk" og ikke noe dårlig produkt. Det kommer antagelig også et RED-kompendium, muligens produsert av Viewfactor Studios. Søk litt på forumet her, så finner du det fort. Det er mange produkter på vei nå de nærmeste månedene, så mitt tips vil være å ikke løpe og kjøpe idag - hvis du ikke absolutt må. Følg med litt her på forumet og se hva som skjer innen du får kameraet ditt.
Når det gjelder stativ/hode er vel dette anbefaling nr 1: http://www.ocon.com/products/fluid-heads/2060hd.html ihvertfall her på forumet. Har ikke nok erfaring til å komme med egne anbefalinger, egentlig.
Nok en gang, velkommen!
MVH
Fredrik
Espenduden
11-28-2007, 11:25 AM
takk skal du ha. Skal sjekke dette mer. Vanskelig når det er sååå mange muligheter. Redrock er jo også en mulighet. Så at de tenkte å gjøre ting kompatibelt med 19mm løsning etterhvert også.
vi snakkes!
Nils J. Nesse
12-03-2007, 08:11 PM
Og er det noen som vet et passende stativ? jeg har sett på sachtler system 20 og cine 30 hittil. Noen som har bedre tips?
Sachtler er jo alltid bra, tror jeg kommer til å gå for System 18 eller 20 (SL CF). Men så ser jeg for meg at min Red-rigg blir relativt lettvekt.
Her på forumet er O'Connor 1030HD(S) og 2060HD de som anbefales mest, de er sikkert like bra. Tror ikke disse selges i Norge(?), men vi har jo internett.
Når det gjelder mattebox har jeg også bestilt Redrock, for å finne ut om den er bra nok. Hvis den viser seg å være bra nok, er det jo et røverkjøp. Hvis den viser seg å ikke være bra nok, kan jeg bruke den i noen måneder og det har ikke kostet meg mer enn det ville kostet å leie en annen en. Så har jeg konstatert at man får det man betaler for. Da kommer jeg sikkert til å kjøpe Vocas MB-450.
Andreas Hellebust
12-24-2007, 05:42 PM
Er det noen som har oversikt over hvor mange som får kameraer i Norge.
Ved håndsopprekking i filmens hus, kunne det se ut som det bare der var 20... -;)
Gunleik
Må bare takke Gunleik for dine utfyllende rapporter! Jeg får bestandig lyst til å produsere noe, om så bare løpe ut og filme landskapsbilder. Takk for det.
Men jeg ville egentlig legge til at Nordland Kunst- og Filmskole har ett kamera i bestilling, uten at jeg veit serienummer. Tror de var rimelig tidlig ute.
Andreas Hellebust
01-03-2008, 11:27 AM
Er det forresten noen som veit om det kommer en RED til TIFF i år? Hadde vært flott med en test der også. Og om ikke på TIFF: på Kosmorama?
Eirik Tyrihjel
01-20-2008, 06:23 AM
Da har jeg fått den berømte og sårt etterlengtede "Your RED ONE is nearly ready to ship" mailen!
Tipper det går minst ett par uker til før jeg har sakene på døra, så det blir vel mars før jeg er klar til å bruke kamera for kunder.
Benyttet anledningen og bestilte CF firewire reader (2 stk) i går, hadde vært litt kjedelig og glemt det og ikke fått sett det man filmet, når man har ventet i snart 1 1/2 år.
Har ny mac pro 8 core maskin på listen over "kjøp snarest" men avventer tilbakemelding på hvilke videokort om funker best med dekoding av RED filer...
Kjetil Haugen
01-20-2008, 06:43 AM
Da har jeg fått den berømte og sårt etterlengtede "Your RED ONE is nearly ready to ship" mailen!
Tipper det går minst ett par uker til før jeg har sakene på døra, så det blir vel mars før jeg er klar til å bruke kamera for kunder.
Benyttet anledningen og bestilte CF firewire reader (2 stk) i går, hadde vært litt kjedelig og glemt det og ikke fått sett det man filmet, når man har ventet i snart 1 1/2 år.
Har ny mac pro 8 core maskin på listen over "kjøp snarest" men avventer tilbakemelding på hvilke videokort om funker best med dekoding av RED filer...
Gratulerer Eirik. Håper jeg får samme melding snart... Bør ikke være så langt unna nå. Hva slags CF reader har du valgt ut forresten? Hørt at ikke alle var like egnet for Red.. Fått noe tilleggsinfo om fraktpriser etc eller annet godsnacks på mailen du fikk.
Fredrik Harreschou
01-20-2008, 07:04 AM
Grattis! Litt skjelven og kvalm, eller? :w00t:
Keep in touch ;)
Eirik Tyrihjel
01-20-2008, 07:49 AM
Fått noe tilleggsinfo om fraktpriser etc eller annet godsnacks på mailen du fikk.
De skulle komme tilbake med fraktalternativer og priser på disse 25. januar...
Grattis! Litt skjelven og kvalm, eller? :w00t:
Keep in touch ;)
Ja.... Også er det nok av valg jeg trodde jeg var ferdige med, men som jeg nå plutselig ser med litt andre øyne... ble mye å tenke på nå!
Jacob Hultgren
01-20-2008, 09:22 AM
Gratulerer.
Håper du holder oss oppdatert på de valgene du tar og hvordan hele prosessen forløper.
Eirik Tyrihjel
01-20-2008, 11:13 AM
Gratulerer.
Håper du holder oss oppdatert på de valgene du tar og hvordan hele prosessen forløper.
Det skal jeg...
Er det forresten noen som har erfaring med fortolling av ting som budes med UPS / FEDex etc.?
Min erfaring er med mer ukompliserte og beskjedne sendinger, og da har jeg fått varen levert på døra, og faktura på mva i posten senere... I tilfellet RED blir det jo betraktelig mengder MVA, så jeg er spent... Er naturlig nok ikke spesielt klar for at kameraet skal ligge hos en speditør så mye som en eneste natt!
Planen min er å ringe det aktuelle budfirmaet, så fort jeg vet hvilke RED bruker.
Fredrik Harreschou
01-20-2008, 11:43 AM
Så lenge du har bestilt gjennom firmaet ditt, kommer toll/moms-regninga i posten i etterkant. Bor du litt utenfor "gryta" er det som regel Posten som leverer, uavhengig av hvilken speditør RED bruker...
Eirik Tyrihjel
01-22-2008, 03:40 PM
Hva slags CF reader har du valgt ut forresten? Hørt at ikke alle var like egnet for Red..
Beklager at jeg ikke svarte på dette spørsmålet, det ble borte i alt det andre...
Sandisk Extreme Firewire kortleser anbefalt av Gibby, bestilte to, de som fører dette i Norge er netshop.no, de har ikke på lager, men det kommer forhåpenligvis før RED, kjøpte to - tenk om en ryker!!!
Og takk Fredrik, jeg har sørget for at shipping adressen tydelig reflekterer at det er mitt firma som er mottager... kunne gått på en glipp der. Håper ting går smooth med shipping...
Kjetil Haugen
01-23-2008, 04:58 AM
Beklager at jeg ikke svarte på dette spørsmålet, det ble borte i alt det andre...
Sandisk Extreme Firewire kortleser anbefalt av Gibby, bestilte to, de som fører dette i Norge er netshop.no, de har ikke på lager, men det kommer forhåpenligvis før RED, kjøpte to - tenk om en ryker!!!
Og takk Fredrik, jeg har sørget for at shipping adressen tydelig reflekterer at det er mitt firma som er mottager... kunne gått på en glipp der. Håper ting går smooth med shipping...
Takker. Bestiller en sånn jeg og nå. Gjelder å være beredt før kameraet kommer nå.. Kan bli knapt om testing før man slenges ut i produksjon.
Eirik Tyrihjel
01-24-2008, 03:27 PM
Jeg hadde en mistanke om at det var en fordel å være kjapp, så jeg gikk i banken mandag (første mulighet etter mail´en fra RED).
I dag skriver Brent@RED:
http://www.reduser.net/forum/showpost.php?p=143304&postcount=39
"Simple rule of thumb - within a batch, the quicker you pay, the quicker your order will be released for fulfillment processing."
Jeg er i batch 301-500, håper Brent@RED har rett, for da kan jeg "snike" litt i køen...
I Mail´en vi fikk kunne man lese at man først skulle avslutte ordren, deretter betale, men jeg visste allerede hvor jeg ville havne, og la på litt ekstra $ for shipping, og betalte med en gang! (det jeg eventuellt betaler for mye går til EVF og 50-150mm zoomen når den kommer).
Jeg aner ikke hvor kjapt jeg kan få kameraet, men ett tips til dere som er nært forestående leveranse: Vær klar på hva dere skal ha, og betal så fort som faen (de har neppe sensurert faen her... he-he-he) så kan det tenkes at kameraet dukker opp ett par hundre serienummer før dere trodde!
NB; jeg er rolig på forventningene om når kameraet kommer til meg, to år og en måned etter at jeg leste om dette første gang, så har jeg lært meg at man må smøre seg med tålmodighet!
Velkommen etter! Det er ingenting jeg ønsker meg mer enn å vite om andre leverte RED i Norge slik at en back-up aldri er alt for langt unna, om krisen skulle intreffe!
PS: jeg tipper at Kjetil haugen får mail i løpet av en uke. Det hører med til det tipset at selv om RED har sagt at de skal "shippe" 301-700 i januar, så er det neppe sannsynelig, nok en gang (i REDs historie) tror jeg det betyr at man såvidt begynner å "shippe" disse serienummerene før vi ser februar.
Gunleik Groven
01-30-2008, 01:07 AM
Og nå står det til -500 på red.com :)
Forbereder meg på siste indre jeg og. Endelig
Gunleik
Eirik Tyrihjel
01-30-2008, 02:55 PM
Gunleik hvor raskt kan du gjøre om .r3d 4k filer til f.eks fcp prores HD format, har du testet litt?
Jeg er veldig spent, har en ny MBP, men må snarest erstatte min gamle G5 (første generasjon dual 2Ghz), avventer fortsatt litt mtp. tester av .r3d RAW konvertering fra REDCINE/REDALERT i forhold til videokort.
Er med deg på logikken om at det er mer fornuftig å kjøre 2 maskiner på 2,8 Ghz enn en på 3.2... makes sense!
På ett tenkt prosjekt kan man kode ut de første filene og så begynne å jobbe på en maskin, mens den andre fortsetter å knuse tall.
Gunleik Groven
01-30-2008, 03:26 PM
har nettopp fått 8-core'en, og har i tillegg tilgang på et cluster av 5 Xserves med SAN og det hele + en stor linux boks, når det begynner å telle. Skal få testet litt de neste ukene, men jeg tror inntil videre på det jeg sier mht prioritering av maskinvare.
Vi "må" få gjort en Red weekend med så mange som mulig interesserte (når jeg også har fått kameraet...) Invitere kunder og brukere til en Red Summit.
Tror det kan være en ide å dele det i 2.
"Oss" og "Dem" en helg til å kløne og finne ut av ting og en helg til å imponere kunder brukere.
Jeg har tilgang på blå/grønnskjermstudio med lys og moro og tilstrekkelig med regnekraft til at vi kan gjøre noen morsomme stunts. Andre som har lyst til å være med å leke? En norsk LART...
ar forøvrig parkert den samme G5'en i dag... Eller ikke helt, den står der for fargekorrigeringen og som rendernode for shake og compressor... En gang var den Verdens Råeste Maskin!!! :)
Gunleik
Fredrik Harreschou
02-01-2008, 12:59 AM
Testhelg? Jeg stiller med SCRATCH...
Gunleik Groven
02-01-2008, 04:29 AM
Håpet det... :)
Gunleik
Eirik Tyrihjel
02-01-2008, 05:00 AM
#476 er HER nå! (Først i Norge?)
(kommer tilbake med mer... veldig mange esker med mye bobleplast og papir...)
Gunleik Groven
02-01-2008, 05:33 AM
WOW!!!
jeg er i oslo på mandag og tirsdag... :)
Kan ta med meg 8-core å leke med, om du vil.
Gratulerer!!!!!!
Gunleik
Eirik Tyrihjel
02-01-2008, 12:26 PM
WOW!!!
jeg er i oslo på mandag og tirsdag... :)
Kan ta med meg 8-core å leke med, om du vil.
Gratulerer!!!!!!
Gunleik
Ta kontakt, så kan vi avklare hva som evt. passer.
Nå er RED pakket ut, montert, kalibrert og testet (så vidt).
Fyyyyy for en maskin - man føler at man holder noe utenomjordisk i hånda første gang man pakker ut kamera.
Eirik
Pål Henrik Wagner
02-04-2008, 02:03 PM
Nå har jeg opprettet en gruppe på Facebook tilegnet et norsk brukerforum for RED.
Du må være medlem av Norway-nettverket for å finne gruppen. Navnet er:
RED DIGITAL CINEMA Brukerforum Norge
I løpet av vinteren håper jeg å få til et brukermøte hvor vi bl.a. kan konstituere et styre. Og selvsagt vil vi prøve å få tak i et RED-kamera til møtet.
Mvh.
Pål Henrik Wagner
Andreas Hellebust
02-05-2008, 04:15 AM
Åh det er så jeg føler den gode gamle varmen fra barndommens julaftener er over oss igjen :) jeg fant ikke red-gruppa på facebook, men jeg regner med det er en lukket gruppe. Håper dere uansett poster alle nyfinninger og -vinninger her på forumet :)
Gunleik Groven
02-05-2008, 09:02 AM
bra det.
Fikk så vidt prøvd eiriks kamera i går. Tusen takk Eirik!
Hva kan man si?
Verd å vente på?
Gunleik
Gunleik Groven
02-05-2008, 09:07 AM
... finner ikke det brukerforumet, jeg....
Gunleik
Pål Henrik Wagner
02-05-2008, 09:27 AM
Her er linken:
http://www.facebook.com/group.php?gid=11954970349
Håper det fungerer nå.
Pål Henrik
Fredrik Harreschou
02-05-2008, 09:48 AM
Idag har vi i Paper Bag hatt den store glede av å jobbe med Eirik og hans #476. Skutt to reklamefilmer for XXXX (en stor matvarekjede) i studio.
Eirik er en super fyr å jobbe med og anbefales på det varmeste til alle som måtte vurdere å leie inn RED i påvente av eget kamera.
Jeg må bare avklare hva vi kan vise med byrå og kunde, men høyst sannsynlig kan vi legge ut litt av hvert, følg med på http://reduser.no en av de nærmeste dagene. Hvis det byr på problemer, vil jeg ihvertfall poste sendeskjema for TV2 og TVNorge, så dere kan se selv på TV...
Uansett, det er bare å glede seg. Vi i Paper Bag har gått til anskaffelse av norges første og eneste Scratch og kombinasjonen RED + Scratch er uten sidestykke. Gleder meg veldig til å gjøre mer utfyllende tester, dagen i dag var med byrå og to filmer som skulle skytes. Potensialet vi har i full Scratch på settet kombinert med RED er DEN RÅESTE ARBEIDSFLYTEN overhodet.
Takk til deg, Eirik, for super innsats. Vi snakkes snart igjen! ;)
Fredrik
Paper Bag AS
Gunleik Groven
02-05-2008, 10:02 AM
Kan bare underskrive på at Eirik er en konge fyr!
Gunleik
Fredrik Harreschou
02-05-2008, 11:14 AM
Ok, tenkte jeg skulle fortelle raskt om reduser.no:
For det første er det ikke så mye å fortelle, ennå. Og det er vel derfor jeg ikke har annonsert det i særlig grad heller. Men, det er vel på tide å få litt fart på sakene, nå som de første kameraene ankommer landet.
Sidene er tenkt som en norsk portal for, om og av norske redbrukere. Eirik og Gunleik er med som admin'er. Trenger forhåpentligvis flere etter hvert, gjerne noen med kjennskap til mysql/php og joomla. Forumet er oppe, men med altfor få og mangelfulle kategorier.
Registrer dere idag! Filer som blir lagt ut er bare tilgjengelige for registrerte brukere...
MVH
Fredrik
Gunleik Groven
02-05-2008, 04:32 PM
Hei.
Prøvde å skrive et litt ordentlig innlegg på reduser.no:
http://reduser.no/index.php?option=com_fireboard&Itemid=2&func=view&catid=3&id=12#15
Men Jeg får ikke bilde-eksemplene ordentlig opp...
Håper likevel at folk kan hakke og rette på meg (og komme med bilde-eksempler)
Gunleik
Fredrik Harreschou
02-05-2008, 11:49 PM
Det innlegget til Gunleik er OBLIGATORISK lesning for alle som venter på kamera. Jeg snakket med Eirik i går om å forfatte og legge ut en sånn artikkel, men Gunleik har gjort en superjobb! Løp og les...
Gunleik Groven
02-06-2008, 02:38 AM
Hei Fredrik og takk.
Skulle gjerne vært i Kragerø i går, selv om det var fint hos Apple også...
Tenker at det kunne vært fint å invittere våre nordiske venner til det norske forumet. Da blir vi flere. Det er resurssterke personer og miljøer i hele Norden som kjøper Red.
Skal prøve å gå gjennom og rette noe småplukk i artikkelen, og er det rent ut sagt gale ting der, bare rett i det!
Men det har vært meningen å gjøre en ikke alt for geeky gjennomgang med utsnitt på 4 pixler, - heller en litt folkelig og generaliserende gjennomgang.
Film fargekorrigeres forresten mye i 10-bit SR... :)
Gunleik
helgetjelta
02-06-2008, 10:23 AM
Hei gutter og kanskje jenter snart...
Da er vår bekreftelse mail for #526 sendt til RED sales team. Innen 45 dager bør Stavanger være oppe å kjøre med RED.
mvh Helge
Gunleik Groven
02-06-2008, 11:53 AM
Grattulerer!
(Og snart er det min tur)
Gunleik
Eirik Tyrihjel
02-06-2008, 12:51 PM
Hei Helge, det tok 11 dager fra jeg fikk "Your RED ONE is nearly ready to ship" til jeg hadde kameraet hjemme, og 6 dager fra "Your RED ONE is ready to ship"...
Men da tok jeg affære ovenfor FedEx, som du kan lese av min post tidligere i denne tråden.
Gratulerer og lykke til!
Jeg har bare blitt enda mer "troende" etter at jeg fikk RED i hus!
Olav Skogoy
02-12-2008, 03:52 PM
Etter ett og et halvt års ventetid kom den i dag (tirsdag). Det var som julekvelden med utpakking og jubel. Samtidig er det litt uvirkelig at det man har lest og hørt så mye om plutselig er i hendene mine fullt operativt. Må nok bruke noen dager på å bli vant med tanken på at den endelig er her.
Til alle dere som venter på deres kamera, -gled dere, den som venter på noe godt ...
mvh
Olav Skogøy
Fredrik Harreschou
02-14-2008, 12:17 PM
Etter ett og et halvt års ventetid kom den i dag (tirsdag). Det var som julekvelden med utpakking og jubel. Samtidig er det litt uvirkelig at det man har lest og hørt så mye om plutselig er i hendene mine fullt operativt. Må nok bruke noen dager på å bli vant med tanken på at den endelig er her.
Til alle dere som venter på deres kamera, -gled dere, den som venter på noe godt ...
mvh
Olav Skogøy
Olav! Gratulerer! Det er bare elefanter som går så lenge svangre som du har gjort nå...
Norges eneste Scratch befinner seg i Kragerø, en drøy halvtime unna.
Ta gjerne kontakt om du er nysgjerrig!
MVH
Fredrik
Kjetil Haugen
02-16-2008, 09:33 AM
#600 ankommet! Var nok den mest-smilende gutten på E6 fra Gardermoen da jeg henta'n.
Takker Eirik for gode tips ang moms betaling sånn at jeg kunne hente kameraet fortere.
Jacob Hultgren
02-16-2008, 10:31 AM
Gratulerer!
Er det tips (moms) som vi andre kan dra nytte av? For oss andre som venter.
Eirik Tyrihjel
02-16-2008, 11:21 AM
Gratulerer Kjetil!
Jacob om du leser de siste sidene i denne tråden så finner du det du trenger.
1) Vær kjapp med å betale RED.
2) Når du får tracking nummer fra FedEx, ta kontakt med FedEx i Norge slik at du kan få overført moms pengene med en gang kameraet er kommet, hvis ikke blir det liggende på Gardermoen til du har fått faktura i posten og betalt den... det tar jo fort irriterende mange dager.
Jacob Hultgren
02-16-2008, 11:32 AM
Takk Eirik
Jeg sitter å venter på tracking nummer. Skal da kontakte FedEx for mva betaling så jeg rasket mulig får 689 hjem.
Kjetil Haugen
02-16-2008, 03:44 PM
Et tips til vil være å legge sammen selv alt som er betalt og skal betales. Husk de $1000 som ble betalt for selve kameraet. De var glemt i mitt tilfelle. Får det tilbake så det er ikke noe stress, men sjekker man ikke så forsvinner de pengene.
Gunleik Groven
02-16-2008, 04:04 PM
Gratulerer!
Det nærmer seg....
Krible
G
helgetjelta
02-22-2008, 01:52 PM
Da er FexEx nr. dukket opp i eposten...
:)
Jacob Hultgren
02-23-2008, 01:07 AM
Har også fått Fedex nr. Var i kontakt med dem på fredag ang. mva og levering og damen husket godt forsendelsen, hun sa: Å ja..en slik forsendelse ja....da er vel du også en av de som vil ha det levert samme øyeblikk det lander på Gardermoen. Hun husket tydeligvis godt de som allerede har fått kamera levert. Jeg forklarte det med at vi alle faktisk har ventet veldig lenge på disse pakkene. Går alt bra så henter jeg mitt på mandag.
Kjetil Haugen
02-24-2008, 11:29 PM
Hallo alle! Er det noen som har kjennskap til noen med LTO-3 tape arkiveringsmuligheter? Helst i Oslo området. Kan komme til bra nytte...
helgetjelta
02-29-2008, 11:18 AM
Da er RED #526 i huset, og steike for noen bilder...
Jada, close up shots "packshots" av småting 4-5 cm fra linsa i 4K, herlig!!!
Eirik Tyrihjel
02-29-2008, 04:32 PM
Gratulerer Helge og velkommen til denne fantastiske klubben ;-)
higtonfilm
03-14-2008, 06:35 AM
Check out the first musicvideo production, and maybe even the first production on red in Norway!
www.bigbullband.com
http://rushprint.no/index.asp?section=news&newsId=1290
andrew higton
red # 1983
Gunleik Groven
03-17-2008, 03:19 AM
Det er veeeeldig irriterrende å vente på trackingnummer...
Men det er ikke den første Red produksjonen i Norge...
G
Fredrik Harreschou
03-17-2008, 04:24 AM
Det er veeeeldig irriterrende å vente på trackingnummer...
Men det er ikke den første Red produksjonen i Norge...
G
Verdens første RED-produksjon på engelsk i Norge ; )
Gunleik Groven
03-17-2008, 04:58 AM
Var sikker på at jeg skulle få kameraet før påske...
Irriterende!
Trykker: Reload, men de burde sende det i dag...
Kommer en tur når jeg har fått det, om det er ok.
Har tenkt å ha noen Red i studio dager ca en mnd etter at jeg har fått kameraet.
Linsene er her.
G
Gunleik Groven
03-17-2008, 08:55 AM
Tracking nummer i dag... :)
G
Fredrik Harreschou
03-17-2008, 12:15 PM
Var sikker på at jeg skulle få kameraet før påske...
Irriterende!
Trykker: Reload, men de burde sende det i dag...
Kommer en tur når jeg har fått det, om det er ok.
Har tenkt å ha noen Red i studio dager ca en mnd etter at jeg har fått kameraet.
Linsene er her.
G
Kom nedover. Har litt av hvert å vise deg. Kjipt at du fikk mange dager med ineffektiv påske når du først har fått tracking nr...
Snakkes snart,
Fredrik
Eirik Tyrihjel
03-18-2008, 03:47 AM
Check out the first musicvideo production, and maybe even the first production on red in Norway!
www.bigbullband.com
http://rushprint.no/index.asp?section=news&newsId=1290
andrew higton
red # 1983
Probably the first musicvideo on RED in Norway, and looking good too!
(Thanks for sharing)
Definetly not the first production on RED in Norway. I will claim that one for now - Fredrik and I shot three commercials before Olav got his camera - maybe someone beat us to it also (someone could have rented from abroad)...
Egil Odegard
03-19-2008, 12:53 PM
The new kid at the office (Filmhuset, Oslo, Norway)....
:nerd: Egil
Gunleik Groven
03-20-2008, 06:05 AM
Glass strømmer inn fra verden over...
No cam yet...
G
Gunleik Groven
03-25-2008, 12:56 PM
Hvor mange er vi i Norge?
Eirik har sitt, Filmhuset har sitt, Kjetil har sitt, Jacob har sitt og mitt er i posten.
Noen andre?
Gunleik
Gunleik Groven
03-27-2008, 07:21 AM
Og da var #930 hjemme.
De hade bare glemt å pakke disken, så langt jeg kan se.
Baseplate og dovetail skulle ettersendes allerede...
Fikk drive-kabelen, da :)
G
Jacob Hultgren
03-28-2008, 12:55 PM
Gratulerer Gunleik
Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i mini-XLR til XLR kabel i Oslo.
Trenger den på mandag.
Jacob
.
Gunleik Groven
03-28-2008, 01:06 PM
Du kan låne av meg (har 2), om jeg er i Oslo - men jeg tror jeg er det. Om du har sett på audiotråden, ser du at du trenger et "smart" adapter (mao det RED leverer fordi de patcha ett eller annet galt med lyden) om du skal pruke phantom fra kameraet.
Gunleik
Jacob Hultgren
03-28-2008, 01:21 PM
Takk, jeg klarer meg med den ene jeg har.Skal til vestlandet i noen dager og skal gjøre div intervjuer. Skulle gjerne rigge opp en kanon i tilegg til tråløs mic (kjører uten 48V). Men ikke noe krise med kun 1 mic. Tenkte få laget en overgang hos et av lydfirmaene i Oslo. Vet ikke hvilke firma som kan ha delene på lager. Har sjelden sett mini xlr i bruk, men skjønner at noen tråløse systemer bruker mini xlr. Takk for hjelpsomheten.
Jacob
Gunleik Groven
03-29-2008, 07:40 PM
Er inne i en leke-/læreperiode (for ikke-kommersielle settinger) og gjør det gjerne med andre interesserte (innenfor rimelighetenes grenser). Kommer til å trenge folk rundt kameraet og arbeidsflyt fremover, så det er en mulighet til å melde seg på.
Ta kontakt om du har lyst til å teste ting.
Dette er en relativt kort periode :)
Har testet litt i dag. 10 bit dpx fra RedCine til Color ser ut til å være veien.
Det er web-kompresjons artefacts her og dette er ikke en "se hva jeg kan" test, men mer: jeg tester kameraet og deler resultatet og er hypp på tilbakemeldinger på hva folk ser" greie. Ting skytes fort mens jeg blir vant med kameraet.
Om det er ok, vil jeg holde denne tråden åpen og poste nye tester etterhvert som jeg gjør dem. (selv om det i utgangspnktet ikke er lov å poste svar på egne tråder). Har inntrykk av at det er mange som er interessert i kameraet...
Hovedutfordringen nå er å få til en 10bit log arbeidsflyt fra REDcine til color. Har funnet en vei for første gang i dag.
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=10878
Er i Oslo og gjør tester mandag og tirsdag,
Om du ikke har noe konkret du vil skyte, er det bare å henge seg på.
Har tenkt først og fremst å skyte en bunch “bybilder”, både natt og dag
har noen planer, men er moden for innspill. Om man kan hoste opp et “sett” og noen folk for å teste – henger jeg med :) Om jeg skal bli med på eksisterende ting, er det en forutsetning at det er i en ikke-kommersiell setting…. (er seff med på kommersielle ting også, men da blir ting litt annerledes)
på onsdag (fra morgenen) skal jeg skyte litt grønnskjermstester, men det skjer i Gjøvik
Heng deg på om du vil
Mitt tlfnr er 46667745, men jeg er i Trysil utenfor dekning nå, så send meg en sms, så ringer jeg deg på søndag
Gunleik
helgetjelta
04-15-2008, 05:04 AM
Hei gutter, har noen av dere undervannshus til kameraet? (utleie)
mvh Helge, 922 35 417, yellowfilm
Kjetil Haugen
04-15-2008, 10:43 AM
Hei gutter, har noen av dere undervannshus til kameraet? (utleie)
mvh Helge, 922 35 417, yellowfilm
En Amund Lie kontaktet meg en tid tilbake og sa han hadde undervannshus som passet til Red. Tlf: 90177070. Ring og hør han..
Amund Lie
04-19-2008, 07:07 AM
Hei,
Ja, det stemmer. Dvs. det er et stort undervannshus som kan ta flere typer broadcast kamera, samt Red!
Amund
Amund Lie
04-21-2008, 10:23 AM
Pluss at jeg er i bestilling på et spesiallaget hus i aluminium, antatt levering sent i mai. Muligens før, ved behov, dersom man stiller med eget kamera (mitt har ikke kommet ennå... :) )
Amund Lie
05-20-2008, 07:57 AM
RED #1670 er mottatt, det samme er undervannshus. Skal i gang med produksjoner i Norge i løpet av et par uker, to undervannsscener i hhv. spillefilm og kortfilm.
Foreløpig kun enkel justering av fokus og eksponering med PL-optikk, men Birger-mount med full kontroll av Canon optikk (blender, fokus, zoom) er på vei.
Amund
Eirik Tyrihjel
05-20-2008, 01:36 PM
Velkommen i klubben!
Jeg noterer meg navn og nummer... fint å vite om flest mulig RED omkring, for ikke å snakke om 4K unervannsopptak...
Martin Weiss
05-23-2008, 08:04 AM
Det blir nok en stund før vi får vårt Red, men skulle bare si fra at Hamar også komme til å joine the redvolution ;)
Hvordan klarte dere å vente 1 1/2 år? Jeg syns et halvt år er allerede minst 7 måneder for lenge. Er ikke talmådig...
Olav Skogoy
06-03-2008, 03:09 PM
Fikk endelig den elektroniske viewfinderen i dag og den har allerede vært i brukt ute på oppdrag til stor glede for teamet. Så langt ser den virkelig bra ut og uvurderlig å ha i tillegg til LCD'en. Den er merkbart bedre å fokusere etter og gir i tillegg en bedre fargebalanse enn LCD'en som er litt blå i utgangspunktet. En kjekk detalj er at du kan slå av og på false color med en liten knapp direkte fra EVF'en. Den er litt større og tyngre enn jeg hadde ventet, men den solide konstruksjonen gir et umiddelbart inntrykk av kvalitet.
Olav Skogøy
DIT
higtonfilm
06-07-2008, 05:23 AM
Hei, folkens!
Da har jeg mottatt Red # 1983! Nå har jeg det feteste hjemmevideo kameraet! :P
Andrew Higton
Martin Weiss
06-07-2008, 02:52 PM
Gratulerer!
Gunleik Groven
06-07-2008, 02:57 PM
Gled deg!
Olav Skogoy
06-08-2008, 03:54 PM
Gratulerer Andrew
Olav
Sindre Saebo
06-09-2008, 02:28 AM
Hei alle sammen! Tenkte bare jeg skulle si at vi har laget 5 nye profilvignetter til morgensendingene våre, hvorav den ene er skutt på Gunleiks RED. De andre nye er skutt på Panasonics 2100-kamera, hvis dere har interesse av å sammenligne kvaliteten. RED-vignetten viser sportsankerne Jon og Julie som er på joggetur oppover fjellsiden i Bergen, og den er på lufta nå. De neste sendetidspunktene denne uken er kl 09.38 på tirsdag, kl 0753 på onsdag og kl 10.21 på torsdag. Slå på "God morgen Norge" og følg med både før og etter reklamepausen, så får dere se TV 2s første RED-produksjon.
Sindre Sæbø
Produsent, TV 2 Profil
Gunleik Groven
06-09-2008, 03:00 AM
,,, og som kommer det en gjeng God Kveld Norge vignetter...
Gunleik
Martin Weiss
06-23-2008, 02:19 AM
Finnes det et mulighet til å finansiere sin Red via leasing?
Jeg antar jo at dette er ikke mulig, siden a) Red er i USA b) Reservasjonen er jo til meg og kan ikke overdras til et leasingsselskap.
Eller finnes det et mulighet?
Amund Lie
06-26-2008, 12:55 AM
Hei Martin,
Tvller på at det er mulig å lease fra Norge på denne måten i USA. Evt. må en norsk forhandler av Red (som jo ikke finnes) gjøre avtale med leasing-selskapet om kjøpet her, slik at betalingen mellom deg, leasingselskapet og forhandler kan finne sted. Leasing i USA er veldig vanlig, men du må isåfall ordne dette selv hvilket jeg tror er hodebry uten like siden du bor i Norge. Uansett er det neppe særlig lønnsomt for deg å lease for såvidt små beløp utenlands, hadde det vært maskiner til flere millioner kroner kunne det nok vært noe å spare. Du er også utsatt for valutasvingninger og diverse gebyrer, så innen du har betalt ned kameraet om 3 eller 5 år vil dollaren ha steget ganske mye, rentene kanskje ha økt og du kan risikere å betale dobbelt så mye for kameraet enn om du kjøpte det cash idag.
Ta heller opp et lån i en norsk bank og kjøp kontant. De 120 - 140.000 som grunnpakken koster er jo ikke all verden, du får jo fort inn halvparten av dette på noen litt større oppdrag. Har du kontrakter på jobber kan det være til hjelp ved søknad om lån. Om du frykter momsen her i Norge er det jo bare å ta kameraet i håndbagasjen og gå på grønt (på eget ansvar selvfølgelig) :innocent:
Amund
Martin Weiss
06-26-2008, 05:19 AM
Takk for svaret.
Grunnen for leasing var å gjør det enklere i regnskapet.
For å kunne lease i USA må man ha firmaadresse der - i hvert fall hos selskapen jeg har vært i kontakt med.
Og jeg ville ikke anbefale å ta kameraet gjennom grønne zonen. Senest på den første jobb i utlandet kommer man til å få problemer med Carnet.
Og momsen får man jo uansett tilbake.
Så da blir det nok cash upfront...
Amund Lie
06-27-2008, 12:55 PM
Ja, det er nok lurest, og siden man får igjen momsen spiller det jo ingen rolle. Det er heller ikke toll på elektronisk utstyr.
Men til orientering så trenger man ikke Carnet!
Tollkonvensjonen av 1961 slår tydelig fast at man temporært kan ta med seg film og kringkastingsutstyr inn i alle land som har signert denne avtalen (de fleste, og alle vestlige) uten å måtte deponere lokale skatter og avgifter, eller bruke Carnet-dokumenter. Bare spør Tollvesenet. Oslo Handelskammer derimot, liker å gi inntrykk av noe annet, og tar seg godt betalt for å utstede Carnet-dokumenter. Dessuten er det mange land som ikke har Carnet-avtale, spesielt mindre og ikke så rike land. Alt du trenger å gjøre er å skrive et dokument med liste over alle tingene du har med deg, og vise dette ved innreise og utreise. Og du slipper tiden det tar å skaffe Carnet.
Men dette har lite med Red å gjøre, så jeg velger å avslutte temaet fra min side nå :)
Her er mail fra Tollvesenet:
Hei!
Vi sender som avtalt utdrag fra Tolltariffens innledende bestemmelser § 13 angående tollfrihet for kringkastingsutstyr:
§ 13 (midlertidig tollfrihet uten depositum)
Midlertidig tollfrihet uten depositum kan på de vilkår Kongen fastsetter tilstås ved innførsel til midlertidig bruk av følgende varer:
Yrkesutstyr av mindre verdi 1. Utstyr, nevnt under bokstav a og b, som eies og innføres av personer, firmaer eller institusjoner som er bosatt eller hjemmehørende i utlandet når utstyret skal nyttes av importøren selv eller under dennes ledelse:
a) Yrkesutstyr så som apparater, instrumenter, verktøy og maskiner samt redskaper, alt av mindre verdi. Med unntak av håndverktøy, omfatter ikke tollfriheten utstyr som skal nyttes i innenlandsk transport, til industriell produksjon, til emballering av varer, til utnyttelse av naturrikdommer eller til oppføring, reparasjon og vedlikehold av bygninger eller til anleggsarbeid o.l.
b) Produksjons- og kringkastingsutstyr for radio og fjernsyn. En liste over utstyret må medbringes for Tollvesenets kontroll
Vennlig hilsen
Infosenteret Tollregion Øst-Norge
Anita Grandal
e-post: infoost@toll.no
Telefon: 0 30 12
Gunleik Groven
07-24-2008, 01:11 AM
Hei
Clipcanvas.com ser etter red stock bilder.
http://www.clipcanvas.com
I utgangspunktet distribuerer de prores HD filer, men de har en plan for å distribuere RAW filer, så raskt det er mulig å stykke dem opp.
Jeg har fulgt dem gjennom mye av utviklingen og oppfatter dem som seriøse og med langsiktige mål.
I tillegg er de partnere med en del av de største mediebedriftene i Norden. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan si om denne siden av driften, annet enn at det er veldig solid og åpner gode markeder for salg av Stock.
I utgangspunktet skal man kunne levere alt man vil rått, og så sorterer og legger de ut.
Kontakt Audun Hopland:
ah@clipcanvas.com
For mer informasjon.
De er seriøse og hyggelige og dette kan på sikt bli en god bi-inntekt for flere av oss, tror jeg - om man får en struktur på levering av materiale man har rettigheter til.
Leverandørbetalingen er ment som et filter (jeg er uenig i...)
Bare hils fra meg og så får dere en opplastingskonto.... eller en annen måte å levere på.
mvh:
Gunleik
Martin Weiss
10-03-2008, 03:44 PM
Litt off-topic, men er det noen her som kan forklare meg hvorfor dollaren har blitt nesten 20% dyrere i løpet av 8 uker, samtidig som den amerikanske økonomien er på nedtur?
Jeg skjønner det ikke, og syns selvfølgelig at det er nok så uheldig, siden vi må nå sende mer enn 20.000kr ekstra.
http://www.reduser.net/forum/uploaded/8467_1223073584.png
Og for noe mer on-subject: Hvis dere må sende noe fra USA til Norge, tar en titt på http://www.jetcarrier.com/ som sender store pakker fra USA til Norge en gang per uke - og dermed blir det en god del rimeligere. Virken som en bra løsning når tiden er ikke helt øverste prioritet.
Cüneyt Kaya
10-03-2008, 04:51 PM
10 € for cigarettes?
i almost quit smoking there.
but i am still a smoker hehe
(sorry couldnt resist)
Martin Weiss
10-03-2008, 05:44 PM
Then you'd really stop drinking here... ;)
Egil Odegard
10-04-2008, 12:08 AM
Litt off-topic, men er det noen her som kan forklare meg hvorfor dollaren har blitt nesten 20% dyrere i løpet av 8 uker, samtidig som den amerikanske økonomien er på nedtur?
Jeg skjønner det ikke, og syns selvfølgelig at det er nok så uheldig, siden vi må nå sende mer enn 20.000kr ekstra.
[.
Det er flere grunner til det; bla at det prises at krisen har nådd bunn (håper man); men en av grunnene er at mye av lån mellom banker (internasjonalt) går i dollar. Når bankene er usikre på å låne ut presser det både renter og kurs på dollar.
Martin Weiss
10-05-2008, 05:26 AM
Takk for det. Tror du Dollaren kommer til å fortsette veien til 6.50, har den stabilisert seg nå, eller kommer den til å falle igjen?
God søndag.
Nils J. Nesse
10-05-2008, 08:06 AM
Pokker, det var så kjekt når dollaren kostet 5.
Må si meg fornøyd med at jeg betalte kameraet i juli.
JanneJansson
10-05-2008, 08:46 AM
Dollarn är fortfarande på uppgång, så det kan löna sig att betala kameran nu.
Hälsningar
Egil Odegard
10-05-2008, 12:58 PM
Takk for det. Tror du Dollaren kommer til å fortsette veien til 6.50, har den stabilisert seg nå, eller kommer den til å falle igjen?
God søndag.
På kort sikt tror jeg ikke den vil falle; men økonomien er såpass ustabil at jeg ville ikke spekulert i valutta...
Martin Weiss
10-05-2008, 01:21 PM
Takk for innspill. DNBNor's prognose sier 5.76 om en måned...
http://www.dnbnor.no/portalfront/nedlast/no/markets/valutamorgen/MR081003.pdf
Men for én måned siden trodde de den skulle være 5.34 nå...
http://www.dnbnor.no/portalfront/nedlast/no/markets/valutamorgen/MR080903.pdf
Hvorfor kan ikke noen sier meg den 12.10.08 vil dollar kortfristig synke til 2.50 :)
Piotr Ryczko
10-05-2008, 02:16 PM
Vi er et flerspråklig team filmskapere som har base i Polen.
Siden vi er stasjonert i Polen er prisene våre veldig
konkurransedyktoge i forhold til Norge.
For mer info les nedenfor og kontakt oss.
A team which has four projects on two REDs behind them. One of them a feature length movie by a renowned Polish film director.
We are already very experienced with the total workflow from preperation, through the principal photography up till the post production on REDs..
Our prices are unbeatably competetive.
RED #1435
RED #2496
2xBase Production Packs
2xLCD 5.6"
2xRED CF Module
25xCF cards
4xBattery Packs + 2xChargers
Matteboxes, Tiffen ND Filters and Arri + Technowvision Follow Focus
22" + 24" LCD On set Monitoring
all sorts of RED acessories for mounting + +
The Following lenses are available for rent with the camera:
6 Zeiss Superspeeds MK3 T1.2
5 LOMO Standard Speeds T2.1
5 Nikon Primes f1.3-f2.1
5 Canon Superspeeds T1.3
5 Zeiss Std Primes MK3 T2.1
5 Zeiss Std Primes Moviecam MK3 T2
4 Zeiss Std Primes Moviecam MK3 T2
1 Superscope T8 CPT with 7 lenses
1 Cooke zoom Cinevarotal 25-250mm
1 Cooke zoom Angenieux 25-250mm
1 Cooke zoom Angenieux 35-140mm
1 Lomo Anamorphic zoom 39-140mm
+ can also rent on earlier notice with:
Master Primes
Ultra Primes
Cooke S4
+ 2 x Macbook Pro with eSata Card and 2x4TB RAID5 Disk
and very knowledgable DIT on set.
for studio shoot an octo-core mac pro with 20TB Raid disks and 2x30"
Apple Cinema displays available.
For the most affordable RED-rental prizes this hemisphere please contact:
kontakt@kreativa-studio.pl
or call us at:
00 48 888 816 198
Martin Weiss
10-11-2008, 02:39 AM
Rydder plass for vår Red, og har en del utstyr til salgs. DSR-570, stativer, monitorer, evtl. en Arri MB-14, og litt mer.
http://abitofmagic.no/utstyr.pdf
http://abitofmagic.no/utstyr.jpg
Are Pilskog
10-24-2008, 06:40 AM
Hei
Da har eg mottatt red eg og. Red # 3952.
Mangler berre linser. :)
Og etterkvart kjem også undervatnhus...
Og so eit spørsmål eg håper å få raskt svar på? :) Korleis/kor forsikrer dokke kamera og tilleggsutstyr? Kva er ein grei forsikringspremie for kamera/utstyr til 200 000?
Mvh Are Pilskog
Martin Weiss
11-04-2008, 12:55 AM
Fredag kveld hentet jeg Red #3971 fra Gardermoen. What a beauty!
Akkurat nå er det en nok så basic kit, men etter hvert kommer det til å blir bedre.
Red One #3971 (med det nye audio board)
Basic Prod. Pack
7" Pro LCD (den er fint!)
Nikon og PL mount
CF drive
4 x 8gb CF korter
Lightweight batteriholder
4 mini XLR kabler
5 mini XLR til XLR adaptere
HDMI kabel, HDMI>DVI adapter
24" Dell monitor
Sachtler Video 20 III hode og stativ
Kinoflo Diva 4 bank
3 x 150W Dedos
150W Arri fresnel
Veldig enkelt dolly
En liten jib
Litt utvalg av mikrofoner
Det som mangler...
Flere batterier (er på vei)
En canon eller IMS mount (slik at jeg kan endelig bruke de nydelige Contax/Zeiss primes jeg har)
MacBook Pro
En raskere backup-løsning enn vår Drobo USB 4TB
Et bedre Nikon objektiv (en er på vei; Douglas' Nikon mount er også på vei)
...og ellers er det fortsatt et fint Arri MB-14 kompendium til salgs.
Gunleik Groven
11-04-2008, 01:34 AM
Gratulerer Martin!
Eirik Tyrihjel
11-07-2008, 04:13 PM
Jeg henger meg med på gratulasjonen, det begynner å bli noen RED rundt nå!
Det blir spennende å høre på torsdag ang Epic/Scarlet...
Eivind
11-20-2008, 04:34 AM
Skolen jeg går på (NKFS), har også investert i RED One. Jeg har skutt to kortfilmer på det nå i høst - en helt fantastisk følelse og resultatene er utrolig bra! Sitter i Klippen nå av en kortfilm jeg har regi på, Også skutt på RED, og det er en fryd for øyet!
Første Skolen i Norge med RED.
-e
Mathias Erichsen
01-02-2009, 10:55 AM
Hei! :)
Er det noen her som har videre erfaring med leie av red one i oslo-området? Jeg ser så mange ulike priser... Hva må jeg regne med å betale for full pakke?
Kjøper et Scarlet s35 når den tid kommer, men foreløpig må jeg leie.
Et annet spm: Noen som har erfaring med Lomo-linser? Lurer på å kjøpe et sett 18,22,28,35,50,75 og 150mm. Alle ligger mellom f2 og f3, så de er ikke spesielt raske... Noen tanker om dette kan være en fin pakke til den kommende s35?
Godt nyttår alle sammen! :)
Mathias Erichsen
www.resonablefilm.no
Piotr Ryczko
01-05-2009, 05:51 AM
Vi har base i Polen og i Norge.. Vi har gjort tre spillefilmprosjekt i Polen
og mange små prosjekt, kortfilmer, musikkvideo osv..
Siden vår opprinnelige base er i Polen kan vi tilby
RED kamera til langt under hva er mulig i Norge..
Ta kontakt med oss for en prisliste..
www.kreativa-studio.pl
RED #1435
RED #2496
2xBase Production Packs
2xLCD 5.6"
2xRED CF Module
25xCF cards
4xBattery Packs + 2xChargers
Matteboxes, Tiffen ND Filters and Arri + Technovision Follow Focus
22" + 24" LCD On set Monitoring
HDSDI monitor
all sorts of RED acessories for mounting + +
The Following lenses are available for rent with the camera:
6 Zeiss Superspeeds MK3 T1.2
5 LOMO Standard Speeds T2.1
5 Nikon Primes f1.3-f2.1
5 Canon Superspeeds T1.3
5 Zeiss Std Primes MK3 T2.1
5 Zeiss Std Primes Moviecam MK3 T2
4 Zeiss Std Primes Moviecam MK3 T2
1 Superscope T8 CPT with 7 lenses
1 Cooke zoom Cinevarotal 25-250mm
1 Cooke zoom Angenieux 25-250mm
1 Cooke zoom Angenieux 35-140mm
1 Lomo Anamorphic zoom 39-140mm
+ can also rent on earlier notice with:
Master Primes
Ultra Primes
Cooke S4
+ 2 x Macbook Pro with eSata Card and 2x4TB RAID5 Disk
and very knowledgable DIT on set.
for studio shoot an octo-core mac pro with 20TB Raid disks and 2x30"
Apple Cinema displays available.
For the most affordable RED-rental prizes this hemisphere please contact:
www.kreativa-studio.pl
+48 519 153 335
Martin Weiss
02-02-2009, 04:27 PM
http://www.reduser.net/forum/uploaded/8467_1233620827.jpeg
Nils J. Nesse
02-02-2009, 07:08 PM
LOL ... jeg har faktisk stoppet opp på gaten for å lese den der to ganger, ja.
Martin Weiss
02-08-2009, 08:12 AM
Noen som er interessert i en RedRock micro Follow focus? Kjøpte uten å tenke på at den var 15mm...
neolith
02-13-2009, 02:17 PM
Du kan jo kjøpe et adapter og bruke den på 19mm
Nils J. Nesse
03-03-2009, 12:07 PM
Noen flere som skal på NAB?
Jeg har booket billett, og Celebrity Spa Suite på MGM Grand.
Eirik Tyrihjel
03-03-2009, 04:52 PM
Celebrity Spa Suite på MGM Grand.
Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!
Nei desverre... hadde stor glede av IBC i 2007, fikk se kameraet jeg ventet så grusomt mye på... ville vurdert NAB om RED hadde deltatt i år, penger spart... Ha nå en glimrende tur, og ikke glem at det er fullt lovlig å sende noen bilder og en liten rapport i denne (eller andre) tråder...
Nils J. Nesse
05-04-2009, 03:31 PM
Det var umulig å motstå å bestille Red Pro Primes ... etter å ha tafset på dem i Vegas, og sett dem på testprojektor.
Noen andre i dette landet som har bestilt? Eller blir jeg først? :yikes:
Martin Weiss
05-04-2009, 04:01 PM
If only...
Må nok vente litt, men Zeiss Contax er ikke verst :)
Nils J. Nesse
05-04-2009, 05:01 PM
Zeiss Contax er ikke verst :)
Korrekt. De er vel ganske like ZF'ene, som vi har fått mange bra bilder ut av det siste året. Har nå fått dem cine-mod'et hos Duclos, og kommer sikkert til å beholde dem som et lavbudsjettssett.
Men noe sier meg at de kommer til å bli betraktelig mindre brukt når RPPs ankommer...
Eirik Tyrihjel
05-15-2009, 03:07 PM
Jeg har bestilt, faktisk helt tilbake til NAB i 2007, men RED hadde rotet bort bestillingen! Etter at jeg fant igjen bekreftelsesmailen fra dengang så skal jeg nå være tilbake i køen, relativt tidlig i køen...
Imponerende at de har senket prisen med 1000$ + rabatt for tidligere 300mm kjøp.
Jeg er spent på hvor lang tid det tar før de kommer, og så er jeg fryktelig spent på om disse linsene vil bli "akseptert" av den gjevne filmfotograf, der REDs andre optikk desverre ser ut til å falt gjennom - muligens takket være veldig variable "Build-quality". Jeg er på min andre 18-50mm - men den er god, 300mm har alltid vært bra, men har hatt en smådefekt på 50-150mm og denne har jeg nå endelig sendt tilbake for å få den 100% før garantitiden går ut.
Jeg har ett relativt lavt nummer på 18-85mm også (bestilt en gang før NAB 07), den frister også noe inni hælve... men det får være grenser til pengebruk snart... (håper de somler skikkelig, så jeg får råd til å ta den inn)
Nils J. Nesse
05-19-2009, 07:04 AM
Fett, Eirik! Har hørt noen fotografer og b-fotografer som tydeligvis har hatt dårlige opplevelser med 18-50. Og da antar de visst at all Red-optikk er sånn.
Noe av det første jeg skal gjøre når jeg får Pro Primes, er å lokke noen av kamerafolkene i regionen til å komme og se på dem, så det ikke lenger skal være noen tvil. Med mindre da du har gjort den jobben ettertrykkelig innen den tid...
Eirik Tyrihjel
05-19-2009, 04:24 PM
Har hørt noen fotografer og b-fotografer som tydeligvis har hatt dårlige opplevelser med 18-50
Jeg klandrer dem ikke for det er ingen tvil om at det er sendt ut en del linser som har vært for dårlige, som nevnt begge mine zoomer måtte sendes inn igjen, men erfaringen etter at jeg fikk ny 18-50 er at den leverer varene, spesielt i forhold til pris.
Nå blir fastoptikken ett samarbeid med en annen leverandør i Oslo, men vi får håpe og tro at RED leverer iht. de forventningene som er skapt, og at det "Tiner" opp folks oppfatning om RED sin optikk.
Eller så holder jeg på å bli gal av å prøve å kjøpe 1/2 CTB og IR filter (i størrelese 4x5.6), filmtools.com har dette i sin nettbutikk men sender ikke til Norge (men Island og Sverige er med!), Og AbelCine i New York som jeg kjøpte kompendie og følgefokus fra har de inne men ikke i nettbutikk, men det er jo ingen der som svarer på mail... Det skal ikke være lett å være kunde...
Nils J. Nesse
05-19-2009, 04:51 PM
Filmtools sender til Norge, man må bare kontakte dem på mail. (De har dog en tendens til drøye fraktpriser.)
Martin Weiss
05-19-2009, 04:54 PM
Hi fellow night worker :)
men sender ikke til Norge (men Island og Sverige er med!)
Det virker nesten som en feil på websiden. Ta kontakt med dem og spør om det er virkelig slik.
Ellers kan du bruke en "mail forwarding" service (http://www.google.no/search?q=mail+forwarding+norway&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a ), som la deg bestille varer til en adresse i USA som så ble sendt videre til deg.
Det finnes en relativ rimelig tilbyder her i Norge, men jeg har for tiden ikke tilgang til laptoppen min. Tror det var noe med "jet" i navn...
Martin Weiss
05-19-2009, 04:59 PM
Jeg fant, jeg fant... http://www.jetcarrier.com/ 30kg for litt over en tusenlapp
Eirik Tyrihjel
05-19-2009, 05:37 PM
Hi fellow night worker :)
\o/ Den beste tiden å få ting gjordt på!
Hei Martin & Nils og takk, jeg er jo mest interessert i å bestille ting uten å gå om 3. parts tjenester, fikk forresten ENDELIG svar fra filmtools, etter å ha mast på de annenhver uke i ett par måneder:
"Unfortunately, we will not be adding Norway to our site and here is why. Banks in many countries do not participate in credit card billing address verification...."
Det er visst problemet, rart at de ikke kan leve med det når Amazon, RED, Paypal, American Cinematographer og mange mange flere mer enn gjerne aksepterer norske kredittkort...
Jeg får vel gjøre ett unntak denne gangen og kjøre bestilling via mail og bankinnbetaling for nå har jeg prøvd å kjøe de fordømte filterne i månedsvis, tusen takk for tips!
Martin Weiss
05-19-2009, 06:30 PM
Nå må jeg virkelig sove litt...
Men, jeg så på http://www.red.com/lenses/ at "operating temperature" er -5 til +50. Jeg antar da jo at det er veldig konservativ, ellers blir det ikke mye bruk for dem i vintertid...
http://www.red.com/images/theme/LENSSpecsV12.png
FredrikL
06-03-2009, 10:27 AM
Noen som trenger en bridgeplate 19mm eller en ekstra lader?
Helt nytt og ikke tatt ut av plasten engang. Tilgjengelig i Norge.
http://www.red.com/store/402001
http://www.red.com/store/804026
Eirik Tyrihjel
06-08-2009, 05:39 PM
Om noen er interessert i en 18-85mm RED PRO zoom før tiden, så send meg en mail eller PM, min er klar for levering men jeg er ikke...
Eirik Tyrihjel
07-10-2009, 03:24 PM
Da har 18-85mm gått til en norsk RED eier...
Vil ikke skrive hvem på ett offentlig forum uten vedkommendes samtykke, men om noen vil leie den så PM meg så skal jeg fortelle deg hvem du skal snakke med.
Skal bare si at den ser helt utrolig rå ut, men svær!
Red Pro Primes´ene var klare for levering for en drøy uke siden, men foreløpig bare i imperial, så da venter jeg på metric - "mid-july" sa de... det er ikke lenge til.
Amund Lie
08-04-2009, 03:37 PM
Det er ingen hemmelighet! Meget flott linse, skarp og rask. Men ingen liten baby, det er sant :)
Dekker samme område som et SuperSpeed sett, men vesentlig skarpere.
Amund
Are Pilskog
08-14-2009, 03:45 AM
Hei
Vurderer å selge min Red One (# 3952) med mykje tillegsutstyr (mellom anna EVF, LCD, Red Drive, Basic production Pack, batterier/ladder mm)
Og det beste hadde vore å få solgt til nokon her i Norge.
(Kameraet kan sjølvsagt byttes inn i Epic X om det er ønskjeleg)
Ta kontakt om du er interssert.
Mvh Are Pilskog
Are Pilskog
08-14-2009, 07:57 AM
Og kamerapakken er solgt....
Martin Weiss
08-14-2009, 08:15 AM
Det gikk jo rask!
Slutter du med RED?
Are Pilskog
08-14-2009, 11:47 AM
Nei, men Red One blir for tung for meg å ta med ut i felt (ofte langt å gå dit eg skal filme - og går ofte aleine - med tung telelinse)...
Har god tid og venter no på Scarlet... :)
Are
Martin Weiss
08-14-2009, 03:57 PM
Jeg har til salgs en MCS-3400 Controller:
http://www.jlcooper.com/images/products/mcs3x00/MCS-3400w.jpg
Mer info (http://www.jlcooper.com/pages/mcs3400.html). Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=2-h0PNlXSFs).
Nypris over $2.500 (se B&H (http://www.bhphotovideo.com/c/product/423493-REG/JLCooper_MCS_3400_MCS_3400_Media_Command_Station.h tml)). Ser veldig tøft ut, men jeg har ikke bruk for den. Kom gjerne med tilbud. Kunne også tenke meg en byttehandel med f.eks. RedDrive, en mattebox, e.l.
• Og som takk for at du leste annonsen: •
Hvis noen trenger ekstra harddiskplass, så har multicom for tiden tilbud på 1.5tb eksterne harddisker for 999.- inkl moms. Link (http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10575117;r:mailinglist)
Amund Lie
08-21-2009, 04:31 AM
Solgt til Krypton
Selges: RED 18 - 85 zoom
Min RED 18 - 85 T2.9 zoom er til salgs! Super linse, men siden jeg nå velger å satse alt på undervannsopptak skal jeg istedet gå over på vidvinkel-zoomer. Linsen kom hit til landet 23. juni og har garanti fra den dato. Selger den sammen med Duclos support-ring laget spesielt for zoomen, samt Pelicase.
Pris: Bud så tett opp mot nyprisen som mulig, den er USD 9.975 fra RED Store. Det tilsvarer med dagens kurs 60.000 kroner eks. mva.
Pelicase til 900 kroner og Duclos support ring til 2.300 kr eks. mva. følger med på kjøpet.
Send meg en PM her, evt en mail på amundlie@mac.com eller ring på 90177070.
Jesper Sichlau
08-21-2009, 10:01 AM
Hej folkens
jeg er dansk og skal have købt mig Red Scarlet når den kommer. Jeg er ved at undersøge hvordan (og hvor) jeg skal købe kameraet. I Danmark vil der komme ekstra udgifter på omkring 30% af den samlede pris på kameraet. Men jeg såvidt jeg lige kunne forstå på de tidligere indlæg har I ikke samme system i Norge. Hvilke merudgifter er der på import af kamera til privatperson?
Mange hilsener Jesper
Amund Lie
08-21-2009, 06:25 PM
Hei Jesper,
Nå vet ikke jeg hvor mye merverdiavgift (mva.) man har i Danmark, men i Norge er den på 25%. I tillegg kommer fraktkostnader og evt gebyrer fra fraktselskapet. Det er ikke toll eller andre avgifter på elektroniske produkter (som f.eks videokamera), så det er mva på 25% som er hva man må betale ekstra. De fleste kamerafolk i Norge har fradrag for mva. så i prinsippet får vi tilbake denne avgiften gjennom en avregning mot det vi fakturerer ut med mva. Hvordan er det i Danmark?
I USA tilkommer skatt på mellom 4 - 7% på alt man kjøper, men ikke dersom man kjøper på tvers av statsgrensene, dvs. f.eks bor i New York og får sendt kameraet fra Los Angeles. Dersom du vil unngå skatter (merverdiavgift) inn i Danmark må du kjøpe kameraet på nett og hente det selv i USA og smugle det inn i Danmark. Vær oppmerksom på at du kan få bøter og tilleggsgebyrer dersom du blir tatt i tollen uten å betale mva.
Jesper Sichlau
08-21-2009, 11:54 PM
Tak for svaret Amund. I Danmark er først en afgift på 2,4 % af beløbet (inklusive porto) og derefter kommer momsen på 25 %. Så det er nok nogenlunde det samme.
Eirik Tyrihjel
09-11-2009, 03:29 AM
Da er ett metriske RED PRO PRIMES sett landet i Norge!
I dag var det julaften! Har kameraet ute, så har ikke rukket å se veldig nøye på de (kikket litt på de med Tv-team sitt kamera), og de er skarpe ja! Og forøvrig er de utrolig flott bygget!
En liten note: RED har rettet MM til mm nå... (For de som fulgte den ivrige diskusjonen her på forumet om korrekt forkortelse av millimeter.) EDIT: Jeg var litt rask der, det forekommer i begge utgaver MM og mm... men det bryr ikke meg.
RPPs er til utleie, så er noen interessert så ta kontakt.
Settet er tatt inn i samarbeid med TV Team as., så man kan også henvende seg til dem for leie.
RPP settet går også inn i en fin fin RED pakke fra meg ;-)
Eirik
Ken Are Bongo
09-11-2009, 04:33 AM
Vårt Red Pro Primes sett lander i Kautokeino på onsdag og blir kastet rett ut i produksjon med Tommy Wirkola sin nye spillefilm som skal spilles inn i alta fra neste uke.
Dette settet har vi ventet en stund på,(som sikkert alle andre), så gleder meg enormt til å få testet ut objektivene!
Mathias Erichsen
09-11-2009, 05:43 AM
Gratulerer Eirik! :)
Har du noen idé om hva primes-settet vil ligge på i utleie fra TvTeam?
Mathias
Eirik Tyrihjel
09-11-2009, 12:27 PM
Hei Mathias og takk!
2000 pr. dag, det er ett samarbeidsprosjekt så du kan snakke med meg eller TV team, kan også kompletteres med RED 300mm T2.8
Eirik
Mathias Erichsen
09-11-2009, 03:32 PM
Så utrolig bra! :)
Samarbeider dere om Red-pakken til 2500,- også? Håper på å leie inn herligheten til en reklamefilm om litt.
Har du noen idé om det finnes flinke linse-teknikkere el. her til lands? Jeg vil gjøre om et knippe standard Lomo OCT-19 linser til PL-mount ser du... er ikke helt sikker på hvor greit det er å sende rukkelet til Russland for konvertering...
Mathias
Eirik Tyrihjel
09-11-2009, 04:14 PM
Så utrolig bra! :)
Samarbeider dere om Red-pakken til 2500,- også? Håper på å leie inn herligheten til en reklamefilm om litt.
Har du noen idé om det finnes flinke linse-teknikkere el. her til lands? Jeg vil gjøre om et knippe standard Lomo OCT-19 linser til PL-mount ser du... er ikke helt sikker på hvor greit det er å sende rukkelet til Russland for konvertering...
Mathias
Hei mathias, kan ikke noe om konvertering av linser, men spør i linse tråden her på forumet, det har vært flere diskusjoner om det temaet.
For priser ta kontakt på mail, eller PM her i forumet.
Nils J. Nesse
09-16-2009, 01:31 PM
Vet ikke om noen i dette landet, men kan anbefale Les Bosher i Wales, føles kanskje "tryggere" enn å sende til Russland. lesbosher.co.uk
Nils J. Nesse
09-16-2009, 02:28 PM
Pølsefett av Red Pro Primes nå er i Norge! Eirik, jeg kommer nok ikke til å bli din beste kunde, da mitt eget sett forhåpentligvis ikke er langt unna. Men hvis det dukker opp noen RPP-nødige innspillinger før den tid, skal jeg ta kontakt...
Skulle likt å sett noen bilder av objektivene i metrisk versjon, og f.eks spesielt fokusmerkene på f.eks 50mm'en...
Martin Weiss
09-16-2009, 02:48 PM
Det ble litt for skummelt med backup kun på harddisk, så nå har vi på plass en LTO-3A tapedeck fra Quantum. Vi kan gjerne kjøre backup for dere til Reduser pris :)
400gig passer på en tape - 500kr inkl tape.
Eirik Tyrihjel
09-16-2009, 03:40 PM
Pølsefett av Red Pro Primes nå er i Norge! Eirik, jeg kommer nok ikke til å bli din beste kunde, da mitt eget sett forhåpentligvis ikke er langt unna. Men hvis det dukker opp noen RPP-nødige innspillinger før den tid, skal jeg ta kontakt...
Skulle likt å sett noen bilder av objektivene i metrisk versjon, og f.eks spesielt fokusmerkene på f.eks 50mm'en...
Hei Nils, skal se om jeg får tatt ett bilde, det blir neppe før til uka, for det er mye å gjøre om dagen...
Jeg bare kikket litt på linsene med tanke på fokusmerker, og jeg er ingen B-foto men synes det virker som det er nok merker... (ikke langt mellom dem) ikke har jeg forsøkt å kontrollmåle heller, alt jeg har gjort av fokusering sålangt har jeg gjort med 1:1 pixelmapping funksjonen i RED, og det er knivskarpt sammenliknet med de REDs 18-50 og 50-150.
Min 18-50, som jeg har fått ny fra RED etter at den første viste en del feil, er den minst skarpe av alle linsene fra RED - men den holder 1080p og endel mer (men IKKE 4K standard) - rent skarphetsmessig, 50-150 er en del bedre (denne har også vært tilbake hos RED for reparasjon pga. problemer.
I forhold til prisen er det lite å si på disse, men RED har lansert en HELT NY STANDARD med RPP det er helt sikkert. Jeg tror ikke det er mulig å få stort skarpere bilder med RED ONE med andre linser - dvs. på høyden med Masterprimes (som lovet), om vi velger å glemme at MP er T1.3 kontra RPPs T1.8 (og om vi også velger å glemme at en MP prismessig = hele RPP settet!!!)
Elsker look´en på RPP så langt, skarphet, kontrast - helheten.
PS: RED selger en transportkasse til RPP som vi har kjøpt, den er fin, MEN disse linsene er tunge så den burde hatt hjul - om jeg skulle gjort det om igjen ville jeg enten vurdert å fordele linsene på to mindre kasser eller skaffe en kasse med hjul - og så tilpasse - for det er en tung jævel!
Vedlegger ett nedkonvertert JPG stills fra 25mm (med en ørliten korreksjon av levels i photoshop), jeg tror RPP er ett veldig bra kjøp, og for de som ikke har tid til å vente PICK UP THE PHONE AND CALL!
920 89 510
Eirik
PS2: Ang. levering, jeg bestilte RPPs ca to timer etter at de første gang tok imot bestilling på NAB 2007 - direkte via internetterminal på Kiel ferga...
http://www.groovy-media.com/subaru.jpg
Nils J. Nesse
09-17-2009, 07:54 AM
Ser veldig bra ut dette, Eirik. Du kan tro jeg gleder meg til å få mine egne.
PS: RED selger en transportkasse til RPP som vi har kjøpt, den er fin, MEN disse linsene er tunge så den burde hatt hjul - om jeg skulle gjort det om igjen ville jeg enten vurdert å fordele linsene på to mindre kasser eller skaffe en kasse med hjul - og så tilpasse - for det er en tung jævel!
Jeg har også bestilt den kassen... Er litt bekymret. Noen idé om vekt med 6 objektiver i? Det er vel en sånn maks-grense på vekt per kolli når man skal fly med utstyr, lurer på om det er 23 kg. Ville vært dumt å ikke kunne reise med linsene.
PS2: Ang. levering, jeg bestilte RPPs ca to timer etter at de første gang tok imot bestilling på NAB 2007 - direkte via internetterminal på Kiel ferga...
Hardcore!
Gunleik Groven
09-17-2009, 08:21 AM
Sexy bilde Eirik.
Nesten så jeg begynner å tenke på å IKKE gjøre den neste kortfilmen i svart-hvitt på den gamle Angie-haugen... :)
Eirik Tyrihjel
09-17-2009, 02:17 PM
Noen idé om vekt med 6 objektiver i?
Ja linsene ligger rundt 2.5 - 3kg pr. stk så det skal gå greit under 20Kg, det er mulig det er størrelsen på kassen fra RED (at den er litt vond å bære), men den føles som minst 25 Kg med fem linser i, men jeg har ikke veid den.
Nå har vi nå engang den kassa, men jeg hadde nok helst kjøpt to slike
http://www.abelcine.com/store/product.php?productid=1000457&ref=googlebase
Har en sånn til de andre linsene og den er jeg veldig fornøyd med.
Sexy bilde Eirik.
Nesten så jeg begynner å tenke på å IKKE gjøre den neste kortfilmen i svart-hvitt på den gamle Angie-haugen... :)
Ja, det spørs jo på hva slags look du vil ha, det er bare å ta en titt på linsene.
Rogerhaugen
09-20-2009, 03:56 AM
Følg linken:
http://reduser.net/forum/showthread.php?t=35197
Ken Are Bongo
09-23-2009, 06:03 PM
Hei,
Vi har vært i opptak i noen dager nå til Tommy Wirkolas nye film som vi filmer med Red One. Under disse dagene har jeg merket noe med kameraet, noen ganger jeg setter på rec så går bildet i sort og blir der, og eller blir mørkere. av og til starter opptaket, og av og til må jeg trykke flere ganger på rec.
har build 20 på kameraet.
noen av dere som vet hva dette er?
Martin Weiss
09-25-2009, 02:17 PM
Ken,
Bruker du CF eller REDraid? Det hjelper av og til å reformatere medium.
Har dessuten vært hos TV Team i dag, og da måtte jeg jo ta anledningen til å ta en titt på linsene. De er rett og slett beautiful! Men tunge og store.
Ken Are Bongo
09-25-2009, 08:02 PM
Martin,
Bruker REDraid, og vi bruker 2 disker som vi reformaterer dagelig.
Vi har ikke hatt noen andre problemer med kameraet. Men at den går i sort gjentar seg.
Ah, Red primes linsene funker som gull by the way :)
Eirik Tyrihjel
09-26-2009, 04:15 PM
Det litt rare med RED kameraene er at de ofte har sin egen "personlighet", man skulle ikke tro det, men det er min erfaring - noen funker greit under en gitt build, andre har små "hickups".
Min #476 eneste svakhet er at den av og til fryser under start, men den kommer som regel alltid på andre forsøk, forøvrig aldri problemer... (bortsett fra de som er forårsaket av operatører med manglende kunnskap...)
Reset, formater, reinstaller - det er mine tips.
PS: Ken Are, min RED er i ditt nabolag denne helgen...
Martin Weiss
10-08-2009, 03:39 PM
Er det noen som evtl. har en RED ram til leie (haster ikke; trenger bare å vite for noe evtl. helikopteropptak).
Amund Lie
10-13-2009, 02:11 AM
Er det noen i Norge som har kjøpt Birger mount, evt. med Empiro?
Amund Lie
10-13-2009, 06:13 AM
Til orientering:
Kombinasjonen av ny Quicktime plugin for RED og OS X 10.6 (Snow Leopard) gir import til 2K ProRes 4444 direkte i Final Cut med vesentlig skarpere bilder, som rendrer mye raskere og er mer stabilt enn i RedCine. Ulempen er at gammakurvene fra kameraet ikke blir med, men 444 fargedybde gir rom for masse justeringer i etterkant. Mulig det finnes et gammakorreksjons-plugin til Final Cut for å legge på Redspace, sier fra om jeg finner et.
Amund
Eirik Tyrihjel
10-13-2009, 05:19 PM
Er det noen som evtl. har en RED ram til leie (haster ikke; trenger bare å vite for noe evtl. helikopteropptak).
Har ikke det, men vil tro at du kommer langt med å pakke REDdriven skikkelig godt inn i tøy/molton - TV team har 6" kabel til disken - slik at du (kanskje) får den på innsiden... ellers så kommer du jo 10 minutter på vei med 16Gb kort.
(Vurderer å booke billetter til Nab 2010, tipper det blir første mulighet til å ta på en Epic)
Lykke til!
Amund Lie
10-14-2009, 05:30 AM
Harddisken kan brukes dersom den isoleres, men det er ikke bare mekaniske vibrasjoner som får disken til å gå i stå. (dvs. at lese/skrivehodene går automatisk i safe-modus og dermed stopper opptakene). Lydbølger kan ha like stor innvirkning, noe jeg bl.a har opplevd ved å filme på nært hold F16 som tar av. Har også hørt at folk har hatt problemer på konserter med høyt lydnivå (lavfrekvent).
M.a.o holder det ikke å henge opp disken i gummiforinger el.lign. så lenge lydbølger kan nå inn til disken, den må pakkes helt inn. CF-kortene lar seg derimot ikke påvirke.
Nils J. Nesse
10-19-2009, 09:58 AM
Jeg har nå brukt Mr. Tyrihjel sine Red Pro Primes på 2 kortfilmer og en TV-produksjon.
Det jeg har å si, er at de er helt glimrende. Bildemessig er de fullt på høyde med det beste der ute, looken minner meg mest om Master Primes. (Og jeg foretrekker dem absolutt foran Ultra Primes.) Mekanikken er også riktig så deilig -- Cooke er fremdeles best til avanserte fokus-pulls, men RPP er på høyde med alt annet.
Mitt eget sett med RPPs skal ifølge Brian Byrne sendes denne uken, skal si jeg gleder meg.
Eirik Tyrihjel
10-23-2009, 01:06 AM
Flott at det ble valuta for pengene!
Jeg har forresten idag fått inn AbelCines NULL linse, for presis justering av backfokus, om noen trenger det en gang.
http://www.abelcine.com/store/image.php?productid=1001394
Vurderer også veldig å kjøpe denne:
http://www.convergent-design.com/CD_Products_nanoFlash.htm
Det virker som ett utrolig robust valg til videoassist. Jeg er så utrolig lei av folk som ber om downkonverter fordi de skal bruke en råtten SD raptor, nå er det på tide å få videoassist inn i HD verden.
Har noen sett denne før?
http://provideocoalition.com/images/uploads/nanoFlash_in_Hand_s619.gif
Nils J. Nesse
10-26-2009, 09:29 AM
Og der kom mine Red Pro Primes! Pakket opp for 10 minutter siden. Faen så deilig!
Eirik Tyrihjel
10-26-2009, 06:04 PM
Nydelig, gratulerer!
Nå vet jeg hvor jeg skal gå om jeg trenger ett ekstra sett!
PS: har bestilt NanoFLASH idag om noen trenger en habil videoassist!
Mathias Erichsen
10-27-2009, 04:03 AM
Hepp! :)
Er det noen her som gjør DIT/focus-puller jobber i Oslo? Skal skyte en informasjons-/reklamefilm på RED men fotografen er ikke spes dreven på dette og trenger assistanse... hva er evt dagsrate for noe slikt?
Mathias
Christian Berg-Nielsen
10-27-2009, 04:10 AM
Magnus Flåto er hovedsaklig filmfotograf, men har erfaring som b-foto og som DIT. Jeg hadde kontaktet han. Jeg jobbet sammen med han på en spillefilm nå hvor han var b-foto og også delvis hadde ansvaret for DIT.
Kontakt står på hans hjemmeside maggaloo.no
Mathias Erichsen
10-27-2009, 04:18 AM
Mange takk Christian :)
Anders Øvergaard
10-28-2009, 04:44 AM
Hei!
Kult at det var en egen tråd her for oss norske brukere av Red One kameraet! Jeg ble nylig registrert på forumet her, og er kjempefornøyd med det! :)
Jeg gikk på Nordland Kunst- og Filmfagskole i Lofoten i fjor (jeg er 21 år). Der hadde de et Red One kamera, og da var det kun seks eksemplarer av det i hele Norge. Det var ganske imponerende av skolen. Jeg fikk filme 7 kortfilmer med Red One der oppe, og lagde deretter en showreel. Hvis du vil, så kan du se den her :) : http://www.vimeo.com/6193293
Jeg lagde også to filmer der oppe. Den ene (en science fiction med navn "Kontakt") ble også skutt med Red One. Jeg har laget en teaser til den som du kan se på nettsiden min: www.axp.no (http://www.axp.no)
Jeg har også drevet mye med steadycam, og solgte en periode egenlagde steadycam. Bedriften min het WalKam. I Lofoten brukte jeg Red One mye på steadycam (Floatcam) og det fungerte strålende! Så si ifra hvis noen trenger en steadycam operator ;) (ps: Har ikke selv steadycam eller Red One enda desverre. Har ikke råd til det enda)
mvh
Anders Øvergaard! :)
Eirik Tyrihjel
10-30-2009, 10:25 AM
Hei Anders, "kontakt" ser spennende ut, synes at du viser litt for mye til å være en "teaser", men ser gjerne hele!
Og gratulerer Martin Weiss som moderator på reduser, dette var stort!
Så blir det spennende å se hva natte bringer av nyheter!
Gunleik Groven
10-30-2009, 10:29 AM
Kan bare bekrefte at RPP settet er fett å jobbe med.
Takk til Eirik!
Og fett med Martin!
Martin Weiss
10-30-2009, 03:55 PM
Takk for hilsene.
Så... hvem skal prøve seg med Tatoo programmet?
Jeg har jo lyst, men tror med #3971 er jeg litt for sent...
Eirik Tyrihjel
10-31-2009, 01:46 PM
Får jeg muligheten så skal jeg hoppe på Tattoo, men tror ikke #476 er tidlig nok heller. Og har en liten følelse på at det blir på invitasjon, at de velger ut en håndfull folk de har "call" på og kjenner fra før.
Ellers så er det litt irriterende at stage 2 går foran stage 3, for strengt tatt så vil jeg vel heller sende inn RED ONE for godt og heller kjøpe en ekstra Scarlet senere, men kommer ikke til å klare å vente på stage 3... så da er man nødt til å beholde RED ONE, og gjør man det så må man nødvendigvis oppgradere den med ny sensor.
Misforstå meg rett, vil gjerne beholde min RED - men alt til sin pris, og med de nye Scarlet modellene, så vil selv en oppgradert RED være litt gammeldags.
Da blir det fort 30K US$ +++ (Håper $ kursen holder seg god, eller blir enda bedre)
Martin Weiss
10-31-2009, 02:28 PM
Elsker min R1 også, men den første gangen jeg kommer til å slå på en Epic og den er klar 2 sekunder senere kommer jeg til å være utro.
R1 kunne jo fungere som en fin backup kamera - men som du selv sier, da er en Scarlet lettere, mindre stor, og rimeligere.
Men setter man de forskjellige Stagene inn i et regneark, så får R1 en verdi av ca. 8700 USD. Og det er muligens en pris du kunne selge din "executed" R1 for, og slik komme in i Stage 2 uansett.
Når det gjelder dollarkursen så snakte jeg med en (heldig) tysker, som hadde penger til øvers, og satt det inn på en dollarkonto, slik at hans Epic penger bare venter.
Eirik Tyrihjel
10-31-2009, 02:44 PM
Når det gjelder dollarkursen så snakte jeg med en (heldig) tysker, som hadde penger til øvers, og satt det inn på en dollarkonto, slik at hans Epic penger bare venter.
Det gjorde jeg forrige gang, satte inn drøye 120.000,- kroner til dollarkurs 6.2, men historien viste at dollaren sank til ca 5.5 på det tidpunktet jeg fikk min RED for deretter å fortsette til 5 blank. (Så jeg har fortsatt en dedikert dollarkonto, tror til og med at det står ca 200$ på den...)
Jeg har tenkt tanken, men har en følelse på at dollaren ikke skal mye opp i tiden som kommer (heller omvendt), så jeg sitter på gjerdet og lar det flyte foreløpig...
Jeg kjenner at jeg kommer til å tenke litt mer på dette i dagene som kommer, kanskje man skal veksle inn 1/2 eller 1/3 for strengt tatt er kursen grei nok nå... (da var jeg igang)
Gunleik Groven
11-02-2009, 11:36 AM
Jeg skulle gjerne tatovert meg...
Og oppdatert Charlie
Og fått en håndholdt fastoptikks scarlet...
LOL
alexwhitmer
11-04-2009, 09:05 AM
Not Norwegian, but positively love the country.
Any folks looking for a writer, I would jump at the chance to have something produced there.
Short, feature, music video, commercial.
alex
www.alexwhitmer.wordpress.com
11-04-2009, 09:52 AM
Hepp! :)
Er det noen her som gjør DIT/focus-puller jobber i Oslo? Skal skyte en informasjons-/reklamefilm på RED men fotografen er ikke spes dreven på dette og trenger assistanse... hva er evt dagsrate for noe slikt?
Hej Mathias,
Jeg kører gerne til Oslo som DIT hvis der er penge til det? ;-) Jeg kender kun Anders Leegaard (fra Norge) som er b-foto/focus puller, men han er ikke DIT. Regner med at have min DIT vogn (VW Transporter) klar om en måned cirka - med videoassist muligheder og transcoding.
Hilsner,
Tony
Fredrik Harreschou
11-05-2009, 06:48 AM
Hei, alle sammen.
Tenkte jeg skulle høre om noen her var interessert i å ta over reduser.no? Ikke at jeg skal tjene noe på det, jeg er i ferd med å legge ned serveren, og hvis ikke noen her er interessert vil domenet være tilgjengelig for hvem som helst å ta. I så fall blir det kanskje en hjelpeside for de som vil redusere vekta, eller materielt forbruk eller noe sånt...
Hva med deg, Martin, du som er semiproff moderator allerede?
MVH
Fredrik
Martin Weiss
11-05-2009, 07:14 AM
:) Skal sjekke med Jarred - for de er jo litt opptatt med å ta vare av merkenavn sin...
Fredrik Harreschou
11-05-2009, 01:11 PM
reduser.de og reduser.dk er ihvertfall eksisterende domener, jeg tror ikke reduser-navnet i seg selv er et problem, så lenge man ikke bruker redlogoer osv. uansett, si ifra hvis du er interessert!
f
Gunleik Groven
11-05-2009, 01:38 PM
Kunne hengt meg på... Om Martin er med.
Martin Weiss
11-05-2009, 06:21 PM
Desverre...
Jarred vil helst at vi skal "let it go".
Eirik Tyrihjel
11-05-2009, 10:34 PM
Fredrik, selg det dyrt til ett eller annet slankefirma!
Så kan de annonsere "Gå inn på reduser.no for å redusere vekta nå!"
Fredrik Harreschou
11-06-2009, 02:53 AM
Desverre...
Jarred vil helst at vi skal "let it go".
Hmmm, litt merkelig. Trodde de var positive så lenge man ikke kødder med varemerker og slikt...
Fredrik, selg det dyrt til ett eller annet slankefirma!
Så kan de annonsere "Gå inn på reduser.no for å redusere vekta nå!"
Hehe, det var jo det jeg tenkte på. Er det noen som har nummeret til Grethe Roede?
Fredrik Harreschou
11-06-2009, 03:57 AM
Vi kvitter oss med en del utstyr. Ta kontakt hvis noe er av interesse!
2x Panasonic 16GB P2 kort á 3500,-
2x Panasonic 32GB P2 kort á 5000,-
1x Panasonic AJ-PCS060G P2 store 60GB á 8000,-
1x ARRI DigiCine Baseplate á 8000,-
1x ARRI MB 20 kit á 20000,-
1x ARRI FF4 følgefokus m. Kort pisk og right side handle á 19000,-
1x Chrosziel følgefokus á 12000,-
1x Canon HJ21 CineStyle 95000,-
1x Sony PD150 á 3000,-
1x Sony F900 m. Fargesøker 100000,-
1x Sony DSR-1500 DVCAM deck 20000,-
1x Sony HDCA-901 bakstykke til 900cam 25000,-
1x Sony SRW-1 og SRPC1 390000,-
1x Sony HDW-M2000 HDCAM Studio deck
1x AVID Nitris DS turnkey Gi bud!
1x Century FishEye til PD 150 eller lignende 3000,-
1x Sony BVM-D24E1WE 24” HD grad 1 CRT monitor 80000,-
1x Sony BVM-D14H5E 14” HD grad 1 CRT monitor 40000,-
2x Miranda Composite til HDSDI convertere á 5500,-
1x P&S Pro 35 adapter 95000,-
1x EasyLook trådløs videoassist med auto start/stop á 35000,-
3x 10mm Zeiss Digprime á 70000,-
1x Zacuto lang søker til Sony og Panasonic HD kamera (passer til 3000) á 7000,-
3x PortaBrace til Panasonic 17” á 800,-
Gunleik Groven
11-06-2009, 05:40 AM
Jeg har alltid hatt lyst til å eie en PD-150...
Mye artig stash her
Er Arri base-plate'en denne?
http://www.filmtools.com/arri-338350-338352-digi-cine-baseplate.html
Fredrik Harreschou
11-06-2009, 07:34 AM
Hvis du alltid har ønsket deg en PD-150, har du en gullende mulighet nå!
Samme baseplate som i linken din, bare MYYYE billigere...
F
Gunleik Groven
11-06-2009, 01:24 PM
Jeg må snakke med kona...
Hun kan ha god bruk for en.
Jeg har flere ganger gjort mitt beste for å prøve å drepe en 150, inklusiv å kaste en spekeskinke fra 6 meter ned på kameraet, men selv da startet det og gikk igjewn etter noen spente minutter...
Fredrik Harreschou
11-06-2009, 01:31 PM
... og nå har du mulighet til å skaffe deg en helt spekeskinkefri PD-150 til en tiendedel av nypris (sånn cirka). LØP OG KJØP!
Gunleik Groven
11-06-2009, 01:36 PM
LOL!!!!
Garanterer du at ingen har kastet spekeskinke på den altså?
Wow. What a bargain!
Eirik Tyrihjel
11-06-2009, 03:17 PM
Jeg tolker Jarreds "let it go" som at Red Digital Cinema ikke er interessert i å kjøpe det...
reduser.no som opplysningstjeneste, eller samlingsted for norske red interesserte har de neppe noe imot.
Jeg skulle gjerne tatt over butikken, men jeg kjenner at det blir bare enda mer tid på noe jeg ikke bør bruke tid på, tiden går fort nok her...
Jeg kan være med på ett samarbeid...
Martin Weiss
11-06-2009, 03:27 PM
Jarred var ganske tydelig i at de ville ikke tolererer bruken av deres merkenavn, uansett om man bruker det for noe dårlig eller bra.
Fredrik Harreschou
11-06-2009, 03:28 PM
LOL!!!!
Garanterer du at ingen har kastet spekeskinke på den altså?
Wow. What a bargain!
Ikke sant? Og det vanker espresso til du skjelver hvis du henter det hos oss på Løkka...
Jeg tolker Jarreds "let it go" som at Red Digital Cinema ikke er interessert i å kjøpe det...
reduser.no som opplysningstjeneste, eller samlingsted for norske red interesserte har de neppe noe imot.
Jeg skulle gjerne tatt over butikken, men jeg kjenner at det blir bare enda mer tid på noe jeg ikke bør bruke tid på, tiden går fort nok her...
Jeg kan være med på ett samarbeid...
Vi veteranfanboynerds hadde jo en viss glede og nytte av site'n i sin tid. Gunleiks firesiderspost står ennå som en påle. Synd jeg ble hacka.
En norsk oversettelse av Recon og Crucial Ordnance ukentlig er egentlig nok. Uten sponsorer eller (uhemmet) kommersiell tankegang kan dette bli bra.
Kom igjen 'a!
Eirik Tyrihjel
11-06-2009, 03:52 PM
He-he, jeg har ingen interesse (eller behov) for å "Infridge" på Red merkevarenavnet, men jeg synes de er vel strenge teoretisk sett, i virkelighetens verden så er jeg slett ikke sikker på om de ville forfulgt det. Om de gjorde det har jeg min tvil om at jussen vil gi dem rett, forutsatt at reduser.no er en opplysningstjeneste non-profit.
Men jeg har i utgangspunktet nok med mitt...
PS: det var moro før det ble hakka, litt få brukere og derav for lite aktivitet (men siten var fin den), med scarlet ++ kunne det blitt noe...
Eirik Tyrihjel
11-06-2009, 04:05 PM
Appros reduser.no, så holder jo Norge nå andreplass foran svenskene, men etter italia (som er på #1) i mest leste poster under "Europe" her på forumet, og det er ikke gærn´t....
ITA 39.671
NOR 27.727
SEW 26.038
Fredrik Harreschou
11-06-2009, 04:23 PM
ITA 39.671
NOR 27.727
SEW 26.038
Og statistisk er vi som vanlig i en særklasse:
ITA 39671/58 126 212 = 0,07 brukere pr tusen innb.
NOR 27727/4 799 300 = 0,57 brukere pr tusen innb.
SEW 26038/9 059 650 = 0,29 brukere pr tusen innb.
"Det er typisk norsk å ha høye tanker om seg selv"
Fritt etter Gro Harlem Brundtland
Tony Lorentzen
11-06-2009, 04:43 PM
Det er mig, der ejer reduser.dk og jeg satte et forum op til de danske brugere men fandt ret hurtigt ud af at de ikke gad at bruge det selvom de havde udtrykt sig positivt om at finde et fælles sted at udveksle erfaringer. Jeg tror de fleste har travlt med at bruge kameraerne eller også holder de kortene tæt til kroppen - men på den anden side så er reduser.net også fint nok og der er større sandsynlighed for at finde et hurtigt svar.
Fredrik Harreschou
11-06-2009, 05:18 PM
Jeg tror det er som med så mye annet, det kommer an på entusiasmen, intensjonen og gjennomføringen. Det er stor interesse for RED i Norge, både fordi nordmenn er teknokåte og fordi vi "lider" under lave budsjetter.
Jeg har førstehåndserfaring med at de fleste store aktører innen produksjon i Norge ser på reduser.net som en jungel av info som er umulig å få noe vettugt ut av...
Tony Lorentzen
11-08-2009, 06:43 AM
Jeg tror det er lidt det samme herhjemme i Danmark. Skal man lave et site så tror jeg på at man skal lave et "oplysnings" site til fotografer, b-fotografer og produktionsfolk (line-producere, produktionskoordinatorer og producere) og fortælle om RED og teknologien på en nem og tilgængelig måde.