Thread: RED in Norway

Reply to Thread
Page 3 of 52 FirstFirst 123456713 ... LastLast
Results 21 to 30 of 516
    Senior Member Eirik Tyrihjel's Avatar
    Jeg leste Monitor på nett:

http://www.avmedier.net/pdf/Monitor_...345653e58036e9

Det er nok som du sier ønsketenkning fra Mark Chilois, men det er vel det eneste han kan si uten å si opp/eller bli oppsagt...
    RED EPIC-W #1021, RED EPIC-X DRAGON #250, EPIC-M DRAGON #646, RED ONE #476 MX "MOTHER"
    Commercials | Live | Concerts | Corporate | RED rentals
    Red Pro Primes T1.8: 18,25,35,50,85,100 (all metric), red CF zoom 18-50 T3 (imperial), Red Pro Zoom 17-50mm T2.9 (m), Red zoom 50-150 T3 (m) + 300mm T2.8 (i), RED Pro Zoom 18-85mm (i)
    KOWA Cine Prominar 20,40,100mm
    www.groovyentertainment.com

Whether you think you can or think you can't - you are right. ~Henry Ford
    Reply With Quote  

REDuser Sponsor Gunleik Groven's Avatar
    Jepps. var der. De ble så forsinket pga tekniske problemer at jeg måtte gå for å rekke flyet før det var ferdig, men AFAIK fikk jeg sett alt bortsett fra Apple demoen. Bare en uting: At det ikke var tid til å mingle... -;)

MEN det var en på mange måter informativ og interessant greie.

"Hovedtaler" og fotograf var John Christian Rosenlund (fra nå: JCR).
    http://www.jcr.no/

Og moralen var... Film lever i beste velgående -;)
    Men Red er ganske moro likevel.
    Og 4k digital projeksjon er i praksis et stykke unna...

Kort, har jeg skrevet litt om opplevelsen her:
    http://www.reduser.net/forum/showthr...9759#post99759

Sammenligningstestene var:
    1. Sett opp et 35mm og Red med samme linse, samme subjekt og samme instillinger og sammenlign resultatet. Interiør, modell og rask pan.

2. Res-charts

3. Bergen sett fra ca Kvarteret

4. En biltur gjennom byen med fokus på sjåføren og eksteriører, uten kunstig lys.

I tillegg var det et par Red-Only tester:
    Bilde av vei

Litt bilkjøring.

Hensikten med eksemplene var å vise "real world situasjoner slik de faktisk ofte er i norsk film".
    Red ble satt opp som 500 ASA, filmen var 500 ASA

Snurr film...

Visningene var:
    Digital 2k
    35mm
    Digital 4k (litt)

Om man skal leke fanboy, hadde testen "film-bias".
    Det var likevel interessant å se resultatene, i.o.m. at testene ble gjort realistiske sett fra et "vant med 35mm + DI" synspunkt. Og JEG har aldri (i en praktisk situasjon) sett bedre Red bilder enn de som ble vist i Bergen.

(200 mill gone -;)

UANZ

Test 1
    Modell i hotellresepsjon med hart lys fra høyre og menn i bakgrunnen + rask pan.

Begge testene var skutt med like kamera/ "film" instillinger.

JCR understreket at testen gikk ut på å se hvordan Red håndterte "Spot-overeksponering" og en spesiell blåtone i lyset i rommet i "En realistisk norsk film situasjon".

Resultat:
    Red blåste i sidelyset.
    Fargedybden i Red bildet var betraktelig dårligere enn i 35mm bildet.
    Red sine farger "pop'et" mindre enn 35mm fargene

Trigger noen tanker...
    1.
    Dette kan være et reelt resultat,når erfarne filmfotografer bruker kameraet som et filmkamera, noe det jo markedsføres som....

Resten blir i grunnen "fanboy" spekulasjoner ettersom de betinger at jeg måtte ha vært tilstede for å dobbeltsjekke dem...

2.
    I følge JCR var det gjort få, om noen tweaking'er i Red Alert før DPX'ene ble eksportert før CC. De hadde mao ikke prøvd å bruke det som pr dd er tilgjengelig av RAW-arbeidsflyten. Men, han sa at han hadde sittet med klippene i ettertid, og likevel ikke fått frem fargene.

Min moral: RedCine trengs ASAP! Og jeg håper RedCine addresserer noen av problemene vi så.

3.
    Eksponeringen er i disfavør av slik Red er ment å eksponeres. Ved å sette Red til 500 ASA forsterekes denne disfavøren.
    I denne situasjonen bør man (iflg Red Legend) eksponere lavere enn i film, og hente lys opp i post samtidig som man bruker kurve/gamma-verktøy for å unngå at det blåser.

Red blåste likevel ikke veldig "stygt".

4.
    Film har en kjempefordel i det at du kan velge "sensor" (eller filmtype) etter ønsket resultat. Red har Mysterium, som har 1 karrakteristikk - eller tilsvarende én "stock".
    DVS at med Red vil man i hovedsak få en spesifik type bilder (før post). Med film har du en mengde utgangspunkt å velge i.

Om de "tapte" fargene hadde vært mulig å få frem med Red, er det umulig for meg å si noe om. Men fra erfaringen fra DSLR, antar jeg at om man hadde skutt med hensyn på fargene og lyset, ville man ha kunnet fått et bedre resultat. Men det blir veldig spekulativt.
    JCR er en fantastisk fotograf.

Jeg mener at uavhengig av dtte har testen relevans, iom at dette er slik det er sannsynlig at dyktige film-folk vil skyte. I praksis er det altså et slikt resultat man risikerer å se.

5
    Red er utrolig støyfritt!

Denne testen ble litt ødelagt av at de ikke hadde fått til å sette Red til å skyte 25 fps, slik at skuddet var gjort ved 18 fps.
    Stumfilm... Latterlig... -;)
    Hvorfor?
    Firmwareproblem i følge JCR.

Moral:
    Ting er pr d.d. ganske shaky -;)

Test 2: Res Charts
    Her var det i grunnen ganske likt så langt jeg kunne se.

Test 3 - Bergen sett fra ca Kvarteret
    En interresant test (syns jeg)
    Graeme og Jim snakker mye om "milkyness in the images". JCR sa at "red fikk alt og alle til å se 25 år yngre ut"....
    Begge bildene så ut til å holde ca like mye informasjon, men i Red bildet så mye av teksturene ut til å være litt utvasket.
    Fasadene så mer "nymalte" ut enn i filmbildet.

"Fanboy" svaret er at "Vi kan hente ut sharpness i post, at Graeme har gjort dette med vilje og at det neppe er valgt en tilfeldig filmtype for disse testene". Og det kan det jo godt hende at vi kan og at han har og at filmtypren har skylda...
    Men igjen syns jeg det var interessant å se de samme bildene fra to kameraer behandlet på samme måte (etter scan for film), fordi dette er slik folk vil behandle dem før de evt blir vant med en ny arbeidsflyt som evt gjør at man utligner disse forskjellene...

Men, som over syns jeg det var interresant å se de praktiske forskjellene i bildet ved en lik arbeidsflyt.
    Om bildet kunne ha vært bedre, fikk vi ikke se det.

Fordel Red: Støyfrihet

Test 4: Bilturen
    Her greide i grunnen begge opptaksformatene seg helt greit.
    Skulle det slippes som film måtte begge ha gjennomgått mer i post.

Red støyet betraktelig mindre enn filmen gjorde, men filmen ville kunne ha gjennomgått en seriøs de-grain prosess
    Om man har sittet litt med Shake og Color var dette en 0-0 test.
    Andre verktøy kunne sikkert ha gjort det bedre...

Test 5
    red bilder i 4k

Moral:
    Du ønsker deg noe slikt! For mange år siden.

Fremvisning:
    Det som var det mest interressante for meg var den praktiske illustrasjonen av at digital distribusjon og visning er et godt stykke unna... -;)
    (selv om dette var det jeg tenkte minst på før jeg dro til Bergen -;) Før det finnes en fornuftig komprimert dataflyt for visning av 2k/4k bilder vha digitale prosjektorer, kommer film til å rule som visningsformat.
    Men det er jo helt greit.

de greide å vise ca 4 min i 4k. Projektoren gikk ned minst en gang etter at vi kom inn i salen.

Om folk på BIFF-testen har gjort noe "klønete" eller "galt" for at dette skulle skje, har lite å si, fordi alle har gjort det beste de kunne. Dvs at det å sette inn en filmrull er inntil videre ekstremt mye tryggere/bedre/billigere enn å rendre ut og levere (i form av kopiere over) dpx'er/tiff'er i 16bit/4k for å kunne oppfylle DCT kriteriene.

Jeg tror at det vi fikk se på BIFF var en ganske realistisk test av en real-life situasjon og de "feil" (evt, om man kan kalle det det) erfarne folk vil gjøre når de skal arbeide med 4k bilder ut fra den erfaringen med arbeidsflyt folk har og de spec'ene 4k projection har pr d.d.

Oppsummering:
    Digital distribusjon og projeksjon i høykvalitet er et godt stykke unna virkeligheten i Norge...

Det ble gjort et poeng ut av at linser koster mer en Red og at alt bortsett fra huset og scanning av film, fortsatt er like dyrt.
    For en som satt og budsjetterte tungt på Varicam for 2 år siden blir det et litt... artig argument (Varicam: 2mill for løsning som så ok ut, uten deck med en "god" linse...)

Red kan ikke alt et filmkamera kan.

Om du produserer en film til 200 mill, er det lite å spare på Red.

4k er dyrt og klønete

MEN:
    Ettersom ingenting her (iflg JCR) avsluttes i 4k, blir 2k et mer interresant og pr d.d. relevant perspektiv -;)
    Og ettersom 2k bildene så bedre ut enn det jeg har sett på norske filmkopier av utenlandske filmer noengang, er det noen tilleggskonklusjoner å trekke....

Red ser utrolig bra ut (ok:fanboy konklusjon, men steike heller...)
    Jeg har aldri jobbet på noe med et budsjett over 2,5 mill NOK og i slike scenarioer er det mye penger å spare...
    RAW arbeidsflyt er en kunnskap å selge. Jeg kommer ikke til å leie ut kameraet mitt uten en person som håndterer arbeidsflyten.
    Det ble også vist sammenlignings charts mellom 16 bit og 10 bits bilder.
    Ettersom jeg har blydbakgrunn, er disse enkle å forstå, men i praksis ser jeg ikke at de har den helt store implikasjonen slik ting står i dag (på kopi/fremvisningsleddet..)

Mao:
    Jeg har aldri vært gladere for at jeg bestilte Red enn det jeg har vært etter å ha sett disse sammenlgningene.
    Film er ikke min virkelighet.
    I det segmentet jeg arbeider, er både økonomi, arbeidsflyt mer relevant enn hvilket media man arbeider i.

Og Red ser j..lig bra ut.

Så:I'm a happy puppy -;)

Gunleik
    Life is good. So is RED...

http://quine.no
    Reply With Quote  

Senior Member Eirik Tyrihjel's Avatar
    Ahhh, endelig! Du leverer... sent men godt!

Synes personlig du er litt for "forgiving" på test teamets håndtering av RED prosessen, men det har vel litt med mitt ståsted å gjøre og...

Det river alltid litt i magen, når noen sier at "linser og tilbehør koster det samme og at lagring av data koster jo og... -så det er lite å spare..."
    En rull 35mm film varer i ca. fire og et halvt minutt, og koster 1600 + mva, + fremkalling + skjøting av negativ + negativeske + rens + EDL merking + DIgibeta tape + leie av Digibeta båndspiller + + + + og "gleden" av å vente til dagen etter med å se resultatet...
    Jeg har skutt noen ruller både 16mm og 35mm (ikke på langt nær slik som JCR). Dog nok til at jeg synes det er på høy tid at man pensjonerer systemet med kilovis med film i bunkevis med bokser - og hva er vel mer genialt enn CF kort...

Jeg skjønner dog at en fotograf på toppnivå ikke kan la seg degradere til å velge noe annet enn det beste (uansett pris), men tar man i betraktning kvaliteten på en gjennomsnittlig kinokopi i Norge i dag (eller Norsk DVD utgivelse), så er det neppe noe å hente på film fremfor RED.

Mange filmfolk holder RED på en armlengdes avstand og prøver å ta dem der de kan, men RED leverer ett produkt som så til de grader tar innersvingen på konkurrentene, både på pris og på kvalitet. Det er rett og slett utrolig morro!

Ja, det ble noen tanker fra mitt hode en sen natt... nå må jeg klippe ferdig denne musikkvideoen... (som kunne ha vært skutt med RED om jeg hadde gjennomført den bestillingen jeg prøvde meg på under NAB 06.... ja ja...)

Takk igjen for detaljert rapport Gunleik!
    RED EPIC-W #1021, RED EPIC-X DRAGON #250, EPIC-M DRAGON #646, RED ONE #476 MX "MOTHER"
    Commercials | Live | Concerts | Corporate | RED rentals
    Red Pro Primes T1.8: 18,25,35,50,85,100 (all metric), red CF zoom 18-50 T3 (imperial), Red Pro Zoom 17-50mm T2.9 (m), Red zoom 50-150 T3 (m) + 300mm T2.8 (i), RED Pro Zoom 18-85mm (i)
    KOWA Cine Prominar 20,40,100mm
    www.groovyentertainment.com

Whether you think you can or think you can't - you are right. ~Henry Ford
    Reply With Quote  

Junior Member
    Quote Originally Posted by Fredrik Harreschou View Post
    Jeg var ikke ikke i Bergen, så mine uttalelser er basert på hva jeg har lest:

Hvis de ikke kan eksponere riktig, ikke kjenner RedAlert eller har noen forståelse for arbeidsflyten generelt blir dette på grensen til useriøst. .... Hvis jeg skal være litt stygg, kan en slik test først og fremst bevise at du egentlig ikke vet hva du driver med. Overeksponering er som vi vet penere med film enn digital, eller for å si det på en annen måte: Det er (antagelivis) lettere for andre å se at du ikke vet hva du driver med hvis du skyter RED kontra film, film er mer "tilgivende". Vi har derimot lest om tester her på forumet hvor erfarne fotografer og andre fagfolk tar feil av film og RED, nettopp fordi RED takler høylys så bra.

Jeg skulle så mye heller sett hva hr Rosenlund hadde fått ut av kameraet hvis oppgaven hans var å overbevise folk om at RED var bedre enn 35mm, og ikke omvendt. Kanskje han skulle sagt "Legg nå merke til de utbrente høylysene - slik blir det når du er vant til å overeksponere litt på 35mm film og plutselig skal skyte lavkontrast RAW-filer med maks dynamikk. Sorry!"

Whatever...

MVH
    Fredrik

Kjære Whatever-Fredrik, her er du virkelig ute og sykler...;

1)

JCR er en erfaren filmfotograf, som har eksponert bilder, både film og digitale i flere tiår. Å si at han ikke kan å eksponere tjener ikke Red's sak.

John Christian var også, sammen med u.t., med å starte Drylab (senere kjøpt opp av Chimney Pot). Han er dermed også blant de i dette landet som kan litt om 2K/4K-workflow og DI-prosess.

2)

Enhver som har beveget seg fra tastaturet og ut i den norske filmvirkeligheten vet følgende: Norske spillefilmer koster idag rundt 15Mkr. (IKKE 200mill. som noen i denne tråden skriver. Ingen norsk produksjon har noen gang vært i nærheten av et 3-sifret budsjett). Det vil si at man har en innspillingsperiode på 7-8 uker, og filmer typisk 20 setups per dag. Det vil igjen si at man har ca. 1/2-1 time på å sette opp, blokke, lyssette og spille inn hvert bilde. Ut fra dette kan du kanskje regne ut at man daglig kommer i situasjoner der det ikke er tid eller mulighet til å vente på at den solen som akkurat nå overeksponerer bygningene i bakgrunnen med 10 blendere skal forsvinne. Dette er virkeligheten, ikke en kontrollert lab-test for Red. Filmer man digitalt må man prøve å ta de forholdsreglene man kan, men verden er som kjent i konstant bevegelse...

Jeg kunne ikke dra til Bergen, men fikk anledning til å kikke og dra litt i test-materialet i en DI-suite her i Oslo (4K vist på 2K projektor). Kan kanskje skrive litt om mitt inntrykk fra dette senere..

3)

Red selv har tydeligvis kommet til at de ønsker å rette på NETTOPP de problemområdene man dealet med på testen i Bergen, ref. melding om prod.stans 25. oktober; Backfocus problemet som nå fikses, En forbedret høylyskurve osv. Selvfølgelig er dette ting Red selv har oppdaget, og jobber med å fikse. Det jo derfor Red er et så kult selskap som det er!

4)

Virker som det er en utbredt misforståelse at hele den etablerte filmbransjen i Norge er totalt motstandere av digitalt, og gjemmer seg bak et rødvinsglass og roper "Film er best" på autorepeat. Jeg har møtt et par slike typer, men størstedelen av bransjen er tross alt rimelig åpne, og klar for et alternativ til den kronglete labprosessen vi har idag.

Men det er noen momenter å ta hensyn til, f.eks; Hvilke formater er "Fremtidssikre"? Poenget er bare at alle har blitt "lurt" så mange ganger. På syttitallet ble det skrevet i AC-magazine at "Film is dead". Da hadde Ampex kommet med 1". Hvis du den gangen var filmprodusent og lagde spillefilmen din på 1" video så har du ikke noe produkt å selge idag. Hvis du derimot spilte inn på film for 50 år siden kan du få en super 4K master idag...

Film har også vist seg ekstremt driftssikkert. Har selv stått på noen fjelltopper der alt videoutstyr og elektronikk bare dør (til tross for alle forholdsregler med varmebager osv.), mens filmkameraet, dekket av et islag, bare fortsetter å virke. Har også stått med hårtørrere en del ganger for å få fuktigheten ut av et videokamera...

5)

Vil henstille til alle i denne tråden om å være flinke til å ikke blande sammen diskusjoner om DIGITAL DISTRIBUSJON (dvs. fremvisning) og DIGITAL INNSPILLING ("Digital Aquisition"). De aller fleste jeg jobber med er meget positive til digi projeksjon. Her kommer sannsynligvis også Norge til å bli et av de første landene i verden til å skifte over et helt land til digitale kinoer. Dette takket være vårt kommunale kinosystem og penger "samlet inn" av F&K. Her passer det også med en bra quote fra Graeme:

"It's not the digital cameras that will herald the "death" of film - but digital projection and distribution as it's the mass amounts of film needed for distribution that keep those film making plants in operation. That's my thought on it anyway."

6)

Sånn ellers;

Ja, jeg leverte min første filmrull på laben for over 20 år siden (jeg var 15).

Ja, jeg leverer gjerne min siste når Red, eller noe annet, er like bra.

Ja, jeg har bestillt både kamera og masse stæsj fra Red for lenge siden.

Ja, jeg gleder meg som en unge til å få testet det ut.

Ja, synes jeg ikke det duger så får vi et alt for dyrt familiekamera.

(og, ja, det er jeg som har redcam.no)

Uansett hvordan man synes Red kommer ut sammenlignet med 35mm er Red et fantastisk prosjekt, og en fantastisk mulighet for en mye større gruppe å lage høyoppløslige kinobilder!

:-)
    John Andreas Andersen
    Reply With Quote  

Hei, John Andreas! Der var du tilbake igjen. (Som du kanskje har sett ble desverre ditt første innlegg og noen hundre andre slettet pga en serverfeil i forrige uke.)

Jeg må bare beklage hvis jeg hørtes frekk ut i den forrige mailen. Jeg begynte med å si at jeg har all mulig respekt for JCR og det vil jeg gjerne si igjen. Kanskje det var derfor jeg ble litt "furten" - jeg oppfattet antageligvis dette feil i den forstand at jeg trodde at dette var et opplegg litt lagt opp for å "ta" RED.

Jeg var ikke i Bergen og burde sikkert ikke uttalt meg om en presentasjon jeg ikke fikk sett. Beklager til alle som oppfattet det som ufint. Det mener jeg virkelig.

Vi har faktisk jobbet sammen en del ganger, John Andreas. Jeg "kjørte" Jaleo og Smoke på The Chimney Pot fra 98 til 03. Var med å starte TCPO i sin tid.

MVH
    Fredrik

PS. Johna, jeg sender deg en PM.
    Reply With Quote  

6. #26 RED i Bergen 
    Junior Member
    hei
    Gjennom FNF ( foreningen Norske Filmfotografer) satser vi på å få til en visning av testene vi gjorde i Bergen - i Oslo den 5. november. Håper du har tid å komme. Selv om jeg fremdeles skyter alt jeg gjør av spillefilm - på film, så tester jeg kontinuerlig det jeg kommer over av digitale formater (Har og skutt x antall timer TV drama i HD). Min konklusjon er at RED har kommet et veldig godt stykke på vei (på absurd kort tid). Men det tar noen år før prosessorkraften er stor nok til å fikse filmens kontrast og spesielt fargedybde. Det er veldig langt mellom 12 og 16 Bit. Men sett i forhold til dagens High end HD som er 10 bit - RED er 12 Bit og har dermed teknisk sett 4 ganger mer farge informasjon. Til den 5. prøver vi også å få til en sammenligning også med andre digitale formater som har 12 bit som utgangspunkt - og en komprimert eller ren RAW lagring. Konklusjon, RED er et stort skritt i riktig retning, bedre enn eksisterende HD, har også løst arbeidsflyten på en elegant måte med sin RED Codec. Men rent farlig, enda ikke fair å sammenligne med 35mm film.
    Opptaksformater og valg av kamera må ikke bli religion eller basere seg på fascinasjon.
    ... har selv bestilt 2x RED.

johncr

Quote Originally Posted by Fredrik Harreschou View Post
    Hei, John Andreas! Der var du tilbake igjen. (Som du kanskje har sett ble desverre ditt første innlegg og noen hundre andre slettet pga en serverfeil i forrige uke.)

Jeg må bare beklage hvis jeg hørtes frekk ut i den forrige mailen. Jeg begynte med å si at jeg har all mulig respekt for JCR og det vil jeg gjerne si igjen. Kanskje det var derfor jeg ble litt "furten" - jeg oppfattet antageligvis dette feil i den forstand at jeg trodde at dette var et opplegg litt lagt opp for å "ta" RED.

Jeg var ikke i Bergen og burde sikkert ikke uttalt meg om en presentasjon jeg ikke fikk sett. Beklager til alle som oppfattet det som ufint. Det mener jeg virkelig.

Vi har faktisk jobbet sammen en del ganger, John Andreas. Jeg "kjørte" Jaleo og Smoke på The Chimney Pot fra 98 til 03. Var med å starte TCPO i sin tid.

MVH
    Fredrik

PS. Johna, jeg sender deg en PM.
    Reply With Quote  

Hei og takk for svar.

Jeg kommer til Oslo 5. november! Frogner kino?
    Jeg tror alle med meg setter veldig pris på at personer som deg og John Andreas tar dere tid til å delta på dette forumet og deler av deres erfaringer og kunnskap.

Må få beklage til deg direkte for mine tidliger utalelser om testen i Bergen. Som du sikkert vet er det en lang rekke respekterte og etablerte filmfotografer, spesielt i USA, som av en eller annen grunn ser at RED helst feiler i dette fantastiske prosjektet de er i ferd med å gjennomføre. Det har gått rykter om en "ambush test" gjennomført av Kodak med det formål å diskreditere RED, bl.a.
    Jeg trodde beklageligvis at testen i Bergen var vinklet på samme måte, utifra det jeg leste her og på et annet forum. Skulle gjerne ha slettet den posten nå, men lar den stå og unnskylder meg heller.

Hvis du har tid og anledning er jeg sikkert på at alle her gjerne hører mer fra deg om dine erfaringer og synspunkter etter testen. Skulle gjerne hørt hva du mener om forskjeller i arbeidsflyten på settet og i etterarbeid. Under hvilke forhold RED sliter mest (det er nevnt spot-overeksponering) og når det evt har fordeler ifht 35mm film. Jeg har bakgrunn fra etterarbeid, og etter det jeg har sett av tester ser det ut til at kameraet er fantastisk til greenscreen. Høy oppløsning "uten" støy. Ville du valgt 35mm film fremfor RED til et greenscreenopptak idag, gitt at du hadde tilgang på et kamera, f.eks? Spent på å høre mer!

MVH
    Fredrik
    Reply With Quote  

Hadde vært veldig artig å sett SI/Viper/Red/35 mm og bare for moro skyld: Dalsa, side ved side.

OG få sitte litt med Cineform/RedCine, Vipers verktøy og dra og vrenge litt i bildene i RAW. -;)

mvh:
    Gunleik
    Reply With Quote  

Banned
    Interessant lesestoff Gunleik. Bra du er fornøyd etter å ha sett den testen. Er det noen her som har mulighet til å slippe et par grabs?
    Reply With Quote  

Reply With Quote